Koopsom - laatste vraag

• Dimitri

Beste E. Toes, Simon, en anderen,

Jullie hebben al eerder vragen van mij m.b.t. een door mijn werkgever op te zetten pensioenregeling beantwoord, maar eentje nog niet, kunnen jullie die wellicht ook nog beantwoorden? Ik moet een beslissing nemen maar kom er niet uit.

Er komt een pensioenregeling die ingaat per 1-1-2008. Omdat er voorheen geen pensioenregeling was, maar wel een toezegging dat dit achteraf allemaal alsnog geregeld zou worden, is nu voorgesteld om voor de periode sinds de start van mijn dienstverband (1 september 2006) tot 1-1-2008, een koopsom te nemen. Het gaat om een koopsom van 3600 Euro, waarvan ik zelf een deel (1930 Euro) moet gaan betalen als eigen bijdrage. Die gaat dan vanaf 2037 Euro (gegarandeerd) 675,- per jaar uitkeren.

Mijn vraag: door alle commotie rondom beleggingsverzekeringen, woekerpolissen etc. ben ik nogal wantrouwend geworden. Wordt zo'n koopsompolis niet ‘leeggetrokken’ door allerlei verborgen kosten, zeker nu het om een (relatief) klein bedrag gaat? Of is dat alleen als ermee belegd wordt (wat bij mij niet het geval is). Zou mijn werkgever ook het bedrag dat hij hiervoor heeft gereserveerd kunnen inbrengen als banksparen, zou dat een goed (kostenefficient) alternatief zijn? Hartstikke bedankt voor jullie tijd, hopelijk kunnen jullie dit beantwoorden.

Groeten,

Dimitri

• E. Toes

Hallo Dimitri,

De gedachte achter de koopsom is u volgens mij wel duidelijk, u legt een bedrag in, en dit staat dan (in uw geval) garant voor een uitkering op uw pensioneringsdatum.

Het is niet zo dat aan elke koopsompolis hoge risico's verbonden zijn, dit verschilt per verzekeraar en aan wat voor een verzekering het is. We kunnen 4 grote risicoprofielen onderscheiden;

- Vastrenderende waarden = geen tot weinig risico

- Staats obligaties = weinig risico

- Vastgoed = gemiddeld risico (echter moet de dag nog komen dat de vastgoed prijs daalt, dit is in jaren al niet meer voorgekomen)

- aandelen = hoog risico

Als u de garantie heeft dat u in 2037 een uitkering van 675,- per jaar uit de verzekering gaat krijgen dan lijkt mij dit een vastrenderende waarde en is hier dus praktisch geen risico aan verbonden. De huidige situatie op de markt (dit is trouwens vooral in Amerika) heeft hier geen invloed op.

Elke verzekeraar zal administratiekosten rekenen, echter wordt hier rekening mee gehouden bij uw koopsom-polis. Wanneer u de garantie heeft dat u 675,- euro per jaar gaat krijgen kunt u daar ook vanuit gaan.

Het bancaire sparen is nogal nieuw en ik heb mij er nog niet erg in verdiept. Het staat wel vast dat er weinig kosten aan het bancaire sparen verbonden zijn (aangezien u zelf geld op de rekening zet).

Het voorstel wat uw werkgever u doet lijkt mij best redelijk.

Ik vraag mij trouwens nog wel af waarom die pensioenadviseur gezegt heeft dat er een gezondheidsverklaring nodig was als u met terugwerkende kracht in het pensioenfonds terecht kwam. Heb hier eerlijk gezegt nog nooit van gehoord en ben wel nieuwsgierig naar het antwoordt. Mocht u dit nog te weten komen dan hoor ik het graag!

• Simon Kabelfoon

Ik sluit me aan bij relaas van collega E. Toes.

U krijgt een gegarandeerde uitkering van € 675,== per jaar vanaf 2037 (levenslang).

Mij zou het dan een biet zijn welke kosten/provisies etc. etc. daaraan nog verdiend worden, ik weet waar ik aan toe ben en met pensioengeld is dat niet onbelangrijk.

Theoretisch zou nog uitgerekend kunnen worden welk rendement u maakt op die eenmalige koopsom die straks jaarlijks een uitkering gaat doen, maar dat voert wellicht in het kader van dit prikbord wat al te ver.

Lijkt me een keurig voorstel van werkgever.

• Dimitri

Beste Simon, Beste E. Toes,

Hartelijk bedankt voor jullie duidelijke antwoorden. Inderdaad, die 675 zou gegarandeerd zijn maar door alle negatieve publiciteit dacht ik dat hier wellicht ook weer een addertje onder het gras zou zitten, dat daar dan toch weer allerlei kosten vanaf getrokken zouden moeten worden, dat dat dan in de kleine lettertjes ergens staat. Maar gezien jullie antwoorden ga ik er gewoon vanuit dat dit is wat ik netto zal ontvangen, op hoop van zegen! Toes, v.w.b. die gezondheidsverklaring heb ik geprobeerd om meer informatie te krijgen, maar de adviseur stelde dat dat een feit was en wilde er niet zoveel over zeggen. Het is mij niet duidelijk waarom hij hier zo vaag over bleef, maar ik heb er maar niet verder op aangedrongen.

Hartstikke bedankt nogmaals voor jullie hulp!

Groeten,

Dimitri