Beste E. Toes, Simon, en anderen,
Jullie hebben al eerder vragen van mij m.b.t. een door mijn werkgever op te zetten pensioenregeling beantwoord, maar eentje nog niet, kunnen jullie die wellicht ook nog beantwoorden? Ik moet een beslissing nemen maar kom er niet uit.
Er komt een pensioenregeling die ingaat per 1-1-2008. Omdat er voorheen geen pensioenregeling was, maar wel een toezegging dat dit achteraf allemaal alsnog geregeld zou worden, is nu voorgesteld om voor de periode sinds de start van mijn dienstverband (1 september 2006) tot 1-1-2008, een koopsom te nemen. Het gaat om een koopsom van 3600 Euro, waarvan ik zelf een deel (1930 Euro) moet gaan betalen als eigen bijdrage. Die gaat dan vanaf 2037 Euro (gegarandeerd) 675,- per jaar uitkeren.
Mijn vraag: door alle commotie rondom beleggingsverzekeringen, woekerpolissen etc. ben ik nogal wantrouwend geworden. Wordt zo'n koopsompolis niet ‘leeggetrokken’ door allerlei verborgen kosten, zeker nu het om een (relatief) klein bedrag gaat? Of is dat alleen als ermee belegd wordt (wat bij mij niet het geval is). Zou mijn werkgever ook het bedrag dat hij hiervoor heeft gereserveerd kunnen inbrengen als banksparen, zou dat een goed (kostenefficient) alternatief zijn? Hartstikke bedankt voor jullie tijd, hopelijk kunnen jullie dit beantwoorden.
Groeten,
Dimitri