vervroegd ouderdompensioen

• Arie

Per 1 mei wil ik ( wernemer in de kleinmetaal ) met vervroegd ouderdompensioen gaan.

Tevens wil ik de periode van 1 mei tot 30 oktober, gedurende een half jaar dus d.m.v. een nieuw contract , 2 dagen in de week werzaam blijven bij mijn huidige werkgever.

Echter navraag bij mijn pensioenfonds ( BPMT ) leert dat : Werken naast vervroegd ouderdompensioen ( het ouderdompensioen vóór 65 jaar ) is fiscaal beperkt.

Fiscaal beperkt?? Weet iemand wat dat fiscaal beperkte concreet inhoud, en wat het gevolg zal zijn ( fiscaal ) als ik dit jaar méér dan 100% van het “normaal”verdiende salaris zal zijn ??

• Simon Kabelfoon

Zie de internetsite van uw pensioenfonds.

Staat een redelijk heldere uitleg.

http://www.bpmt.nl/portal/page?_pageid=134,3488155&_dad=portal&_schema=PORTAL

• Arie

Helder wat leesbaarheid is het zeker. Maar wat is de conseqentie als ik me niet laat leiden door de ( in mijn ogen dubieuze ) uitgangspunten van de belastingdienst, welke mij voor denkt te kunnen schrijven hoeveel ik mag verdienen en b.v. in 2008 120% van het uitgangssalaris heb verdiend ( met inkomen uit vroegere arbeid en eerlijk wit verdiend uit tegenwoordige arbeid )Simon Kabelfoon schreef:

>

> Zie de internetsite van uw pensioenfonds.

> Staat een redelijk heldere uitleg.

>

> http://www.bpmt.nl/portal/page?_pageid=134,3488155&_dad=portal&_schema=PORTAL

• E. Toes

Opzich is het uitgangspunt van de fiscus redelijk. Een arbeidsongeschikte kan bijvoorbeeld ook nooit meer verdienen dan een persoon dat full time werkt. Hetzelfde kan toegepast worden bij gepensioneerden, iemand met pensioen mag ook niet meer verdienen dan iemand die full time werkt.

Het is een fiscale regel dat de totale pensioen uitkering niet meer mag zijn dan 100% van het laatst verdiende salaris. Wanneer dit wel zo is ligt het een beetje aan wat er in het pensioenreglement van het Klein Metaal staat over wat de genomen actie moet zijn.

Het pensioenfonds waar ik werk kort bijvoorbeeld met terugwerkende kracht op iemands uitkering. Echter mogen wij niet korten op iemands actief opgebouwd Vroegpensioen (bij ons kan het vroegpensioen uit meerdere delen bestaan).

Ik ben het wel met u eens dat het niet duidelijk op de site van het Klein Metaal staat wat zij doen wanneer iemand meer dan 100% verdiend. Wellicht is het verstandig om even te bellen met het Klein Metaal en vragen wat de consequentie is.

• Arie

U noemt het redelijk dat fiscus er vanuit gaar dat iemand die met pensioen niet meer mag verdienen dan iemand die full-time werkt.

Echter ben ik van "mening`dat de fiscus uitsluitend de belasting welke `verschuldigd `is moet vorderen en niets mee te maken heeft of ik meer inkomsten heb dan voorheen als full/timer doordat ik iets bij wil verdienen door buiten mijn pensioeninkomsten inkomen te vergaren, immers wie benadeel ik daarmee ) langer doorwerken is toch het gewenst ,ook in deeltijd.E. Toes schreef:

>

> Opzich is het uitgangspunt van de fiscus redelijk. Een

> arbeidsongeschikte kan bijvoorbeeld ook nooit meer verdienen

> dan een persoon dat full time werkt. Hetzelfde kan toegepast

> worden bij gepensioneerden, iemand met pensioen mag ook niet

> meer verdienen dan iemand die full time werkt.

>

> Het is een fiscale regel dat de totale pensioen uitkering

> niet meer mag zijn dan 100% van het laatst verdiende salaris.

> Wanneer dit wel zo is ligt het een beetje aan wat er in het

> pensioenreglement van het Klein Metaal staat over wat de

> genomen actie moet zijn.

>

> Het pensioenfonds waar ik werk kort bijvoorbeeld met

> terugwerkende kracht op iemands uitkering. Echter mogen wij

> niet korten op iemands actief opgebouwd Vroegpensioen (bij

> ons kan het vroegpensioen uit meerdere delen bestaan).

>

> Ik ben het wel met u eens dat het niet duidelijk op de site

> van het Klein Metaal staat wat zij doen wanneer iemand meer

> dan 100% verdiend. Wellicht is het verstandig om even te

> bellen met het Klein Metaal en vragen wat de consequentie is.

• Arie

Overigens, Wie is dan die full-timer die u/de fiscus bedoeld, salarissen verschillen in vergelijkbare fuctie,s en beroepen.

Moet je wellicht ook eens als fiscus bekijken waarom b.v. een stratenmaker minder verdiend dan b.v. enz enz.

Ik denk dat die full-timer in de redenatie ikzelf ben ,voor mijn pensioneringE. Toes schreef:

>

> Opzich is het uitgangspunt van de fiscus redelijk. Een

> arbeidsongeschikte kan bijvoorbeeld ook nooit meer verdienen

> dan een persoon dat full time werkt. Hetzelfde kan toegepast

> worden bij gepensioneerden, iemand met pensioen mag ook niet

> meer verdienen dan iemand die full time werkt.

>

> Het is een fiscale regel dat de totale pensioen uitkering

> niet meer mag zijn dan 100% van het laatst verdiende salaris.

> Wanneer dit wel zo is ligt het een beetje aan wat er in het

> pensioenreglement van het Klein Metaal staat over wat de

> genomen actie moet zijn.

>

> Het pensioenfonds waar ik werk kort bijvoorbeeld met

> terugwerkende kracht op iemands uitkering. Echter mogen wij

> niet korten op iemands actief opgebouwd Vroegpensioen (bij

> ons kan het vroegpensioen uit meerdere delen bestaan).

>

> Ik ben het wel met u eens dat het niet duidelijk op de site

> van het Klein Metaal staat wat zij doen wanneer iemand meer

> dan 100% verdiend. Wellicht is het verstandig om even te

> bellen met het Klein Metaal en vragen wat de consequentie is.

• Arie

Ik ga slapen, moet om 5 uur op om mijn full-time salaris( en de pensien-premie te verdienen ) bedankt voor jullie reactie ( s )

• Simon Kabelfoon

Onderstaand bericht elders van het net geplukt.

Basisgedachte (fiscaal) is, dat (vroeg)pensioen (arbeids-)inkomensvervangend is.

Wanneer dit wordt overschreden (dus pensioen en bijverdienste samen meer dan salaris voor pensionering), kan dat uitgelegd worden als een oneigenlijk gebruik van de fiscale faciliering rond pensioenen.

Zoals uit onderstaand artikel bljkt ziet de fiscus daar blijkbaar niet heel erg nauw op toe, maar u loopt wel risico. Heeft u een overijverige belastingambtenaar aan de haak en maakt die een puint van uw bijverdiensten, dan zijn de nadelige gevolgen voor u bepaald groot te noemen.

"De regelmatig voorkomende situatie dat een werknemer na vervroegde pensionering weer gaat werken kent fiscaal gezien een belangrijk aandachtspunt. De fiscus kijkt namelijk of vervroegd pensioen inkomensvervangend is. Als dit niet het geval is, bijvoorbeeld omdat de werknemer volledig blijft werken tegen volledig salaris, kan de fiscus het vervroegde pensioen als afkoop van pensioen zien, met alle fiscale gevolgen van dien.

Vanaf 1 januari 2006 is de nieuwe pensioenregeling Metaal en Techniek van kracht. De oude vroegpensioenregeling is volledig geïntegreerd in het ouderdomspensioen. Werknemers kunnen in de nieuwe regeling nog steeds eerder dan de reglementaire pensioenleeftijd van 65 jaar uittreden. In de praktijk gebeurt dit veelvuldig. Voorwaarde is dan dat de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd, voordat het pensioen kan ingaan.

Een situatie die daarbij kan voorkomen is dat de werknemer na pensionering weer geheel of gedeeltelijk gaat werken. En bij deze situatie is er een belangrijk fiscaal aandachtspunt. De fiscus kijkt bij vervroegde pensionering of het pensioen inkomensvervangend is. Als dit het geval is, is er niets aan de hand. Echter, wanneer een werknemer met vervroegd pensioen gaat met het vooropgezette plan door te werken, waardoor combinatie van pensioen en salaris hoger wordt dan salaris vóór ‘pensionering’, dan beschouwt de fiscus dit als afkoop van het pensioen. Dit betekent dat het totale pensioen (de waarde van alle toekomstige uitkeringen!) wordt geacht in een keer genoten te zijn en de deelnemer dient daar dan belasting over te betalen, tegen progressief tarief. Dit kan/zal dus een forse aanslag zijn.

In de praktijk blijkt dat veel inspecteurs niet naar dit formele standpunt van de fiscus handelen. Maar risico is aanwezig dat de formele lijn op een gegeven moment doorzet naar de individuele belastinginspecteurs. Daarom waarschuwt het bedrijfstakpensioenfonds PMT actief goed op te letten in dit soort situaties, onder meer via het Pensioenjournaal. Het advies is om in voorkomende gevallen contact op te nemen met de eigen Belastingdienstinspecteur."

• Arie

Beste Simon, Mijn dank voor je uitgebreide antwoord. Heb heel goed kennis genomen van de inhoud en zal er zeker rekening mee houden.

Heb vandaag ook de belastingtelefoon hierover gebeld, en kreeg als reactie dat de belastingdienst er niet over gaat hoeveel er gewerkt wordt maar hoeveel belasting er over het ( extra ) inkomen betaald moet worden. Stelt in mijn geval 42 %.

Begrijp dat ik aan deze uitspraak geen rechten kan ontlenen, en zal de informatie in je mail zeker meenemen in mijn evt. beslissing gedurende een bepaalde periode door te werken in deeltijd ( 2 dagen per week gedurende een half jaar )

Nogmaals mijn dank.

• Elly

Hallo allemaal,

Nu kom ik ook nog weer eens met mijn vraag, ik werk al vanaf mijn 15de jaar, ben nu net 61 jaar geworden en woon al 8 jaar in Oostenrijk. Waar ik ook nog steeds gewerkt heb.

Hoe kan ik nog vervroegd met Pensioen gaan ??? In Oostenrijk ben ik met Pensioen vanaf mijn 59ste jaar eerst vervroegd wegens ziekte en vanaf 60 jaar gaan hier alle vrouwen met Pensioen, krijg alleen geld over de jaren die ik hier gewerkt heb en wel 95,00 € is ook logisch maar nu NL nog, heb al veel geinformeerd maar nog steeds geen geld in zicht.

Groetjes Elly