Waardeoverdracht

• Cliff

Beste Mensen,

Ik heb een kapitaal gemengd verzekerd opgebouwd van 240.000, euro bij Aegon.

Ik ben een nieuwe baan begonnen en heb een waardeoverdracht aangevraagd bij de nieuwe verzekeraar Zwitserleven.

Deze heeft een bericht ontvangen dat de premie vrijewaarde 240.000 euro is en dat de afkoopwaarde 206.600,- bedraagd.

Voor deze 206.600,- Geeft Zwitserleven een levenslange ouderdomspensioen aan van 16.675,- Euro en een nabestaand pensioen van 12.506,- Euro.

Aegon geeft voor de opgebouwde waarde van 240.000,-Euro een Levenslange ouderdomspensioen aan van 15.800,- en een nabestaande pensioen van 11.045,-.

Ik heb nu de volgende vragen:

Mag Aegon de premie vrije waarde van 240.000 verlagen naar de afkoopsom van 206.000. lijkt mij veel om 34.000,- Euro te moeten inleveren.

Hoe kan het zijn dat Zwitserleven met het verlaagde waarde van 206.000 een veel beter pensioen kan aanbieden dan Aegon met het kapitaal van 240.000,-?

Doe ik er wel goed aan met nog 4 jaar te werken, ben nu 61 om over te stappen met deze verlaagde waarde overdracht?

Hoe zit het als ik 65 ben, kan ik dan nog steeds overstappen naar een andere verzekeraar en mag Aegon dan een nieuwe verlaagde afkoopwaarde bepalen?

Een aantal vragen, ik hoop dat iemend mij wat kan adviseren in deze onbekende materie.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten. Cliff.

• Simon Kabelfoon

De premievrije waarde bij Aegon van € 240.000,= wordt “afgekocht” en overgedragen aan Zwitserleven.

Aegon had die waarde van € 240.000,== pas over 4 jaar hoeven aan te spreken om een pensioen voor u aan te kopen en had dus nog 4 jaar rente kunnen maken op het nu beschikbare bedrag.

Uitgaande van een rente van 4% (samengesteld) is daar nu ongeveer € 206.000,== voor nodig (rekent u maar na, komt u ongeveer op € 240.000,== na 4 jaar uit).

De aan te kopen pensioenbedragen zeggen me niet direct zoveel.

Aegon verzekert hier een kapitaal (dat is die € 240.000,== op 65 jaar) en met dat kapitaal kunt u blijkbaar op basis van de huidige tarieven een pensioen van € 15.800,== aankopen.

Zwitserleven stelt met datzelfde bedrag € 16.675,== aan te kunnen kopen (in beide gevallen is nabestaandenpensioen 70% van die bedragen aan ouderdomspensioen).

Garandeert Zwitserleven dat pensioen of is dat gebaseerd op een te verwachten (reken-)rente op uw 65-ste verjaardag? Indien geen pensioenbedrag wordt gegarandeerd, wordt dan wel een eindkapitaal op leeftijd 65 gegarandeerd (of afhankelijk van beleggingsrendement)?

Wanneer u dat pensioenbedrag gegarandeerd wordt is het de moeite van het overwegen waard (garantie is zekerheid en bij Aegon is het afwachten wat de rekenrente/het tarief straks voor u is.)

Wanneer het NIET wordt gegarandeerd, dan is de vraag welke (reken-)rente men heeft aangehouden om tot dat pensioenbedrag te komen.

Als het goed is moet u een en ander duidelijk uit de overlegde offerte kunnen halen.

Wanneer u niet besluit de Aegon-waarde over te brengen kunt u t.z.t. met het Aehon-kapitaal gaan “shoppen”, ofwel bezien wie u de hoogste pensioenuitkering biedt voor dat kapitaal van € 240.000,==.

• Cliff

Simon,

Hartelijk Bedankt voor de heldere uitleg.

Met vriendelijke groeten.

Cliff.

Simon Kabelfoon schreef:

>

> De premievrije waarde bij Aegon van € 240.000,= wordt

> “afgekocht” en overgedragen aan Zwitserleven.

> Aegon had die waarde van € 240.000,== pas over 4 jaar hoeven

> aan te spreken om een pensioen voor u aan te kopen en had dus

> nog 4 jaar rente kunnen maken op het nu beschikbare bedrag.

> Uitgaande van een rente van 4% (samengesteld) is daar nu

> ongeveer € 206.000,== voor nodig (rekent u maar na, komt u

> ongeveer op € 240.000,== na 4 jaar uit).

>

> De aan te kopen pensioenbedragen zeggen me niet direct zoveel.

>

> Aegon verzekert hier een kapitaal (dat is die € 240.000,== op

> 65 jaar) en met dat kapitaal kunt u blijkbaar op basis van de

> huidige tarieven een pensioen van € 15.800,== aankopen.

>

> Zwitserleven stelt met datzelfde bedrag € 16.675,== aan te

> kunnen kopen (in beide gevallen is nabestaandenpensioen 70%

> van die bedragen aan ouderdomspensioen).

>

> Garandeert Zwitserleven dat pensioen of is dat gebaseerd op

> een te verwachten (reken-)rente op uw 65-ste verjaardag?

> Indien geen pensioenbedrag wordt gegarandeerd, wordt dan wel

> een eindkapitaal op leeftijd 65 gegarandeerd (of afhankelijk

> van beleggingsrendement)?

>

> Wanneer u dat pensioenbedrag gegarandeerd wordt is het de

> moeite van het overwegen waard (garantie is zekerheid en bij

> Aegon is het afwachten wat de rekenrente/het tarief straks

> voor u is.)

>

> Wanneer het NIET wordt gegarandeerd, dan is de vraag welke

> (reken-)rente men heeft aangehouden om tot dat pensioenbedrag

> te komen.