Lijfrentepolis afkopen ?

• Harry.rb

Beste lezers,

Zo'n 6 jaar geleden heb ik een lijfrenteplolis afgesloten met de bedoeling om eventueel eerder te stoppen met werken en zo voor een overbruggingsuitkering te sparen. Vooral omdat deze premie aftrekbaar was.

Dit is voor overbruggingsuitkering helaas niet meer aftrekbaar sinds 2006 geloof ik.

Wat ik nu nog inleg kan ik alleen laten uitkeren na mijn 65e als ik het nu wil aftrekken.(maar dat was dus niet de bedoeling)

Nu wil ook nog eens het geval dat mijn jaarruimte steeds kleiner wordt (heb de reserveringsruimte ook al gebruikt). Dus het hele voordeel is weg.

Het is van Deltalloyd. Ik vraag me eigenlijk af wat ik nu het beste kan doen…

Premievrij maken ? maar dan wordt er elk jaar beheerkosten gerekend volgens mij…of afkopen?? wat gaat zoiets kosten ?

Eigenlijk heb ik er helemaal genoeg van en vertrouw al die maatschappijen voor geen meter meer. Zou er dus het liefst van afwillen maar wil er ook zoveel mogelijk van overhouden….

Wat te doen ?? Bij voorbaat dank voor uw advies

• Simon Kabelfoon

Afkopen lijkt me sowieso geen optie, want u bent dan direct Inkomstenbelasting verschuldigd (verzekeraar is veroplicht dit direct in te houden en ook nog op het hoogste 52% tarief). Daarnaast nog eens een zogenaamde revisierente van 20% die u kwijt bent (is ook belasting); tel uit uw winst.

Premievrij maken lijkt vooralsnog de enige optie.

In hoeverre u dit nog beheerkosten e.d. kost is afhankelijk van het soort verzekering.

Is die gebaseerd op beleggingen? Dan inderdaad beheer- en administratiekosten (Delta Lloyd kan u precies opgeven hoeveel die zijn).

Is die gebaseerd op (gegarandeerde) euro's, dan wordt u een premievrijewaarde per einddatum van de polis opgegeven (mogelijk jaarlijks nog te verhogen met winstdeling, maar ook dat zal DL u kunnen opgeven).

Advies is dan ook om eerst een opgave van premievrij maken op te vragen bij DL.