Vrijwillige voortzetting pensioen

• edwin

Best Forum,

Ik ben recentelijk aan een nieuwe baan begonnen waar de werkgever geen pensioenvoorziening heeft. Nu is het mogelijk om 3 jaar vrijwillig bij mijn vorige pensioenfons (ABP) door te gaan. Ik heb heb offerte gehad en schrik behoorlijk van de premie: 24% van mijn (oude) bruto loon. Het ABP geeft echter aan dat deze premie - in principe- aftrekbaar is. Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om dit daadwerkelijk af te kunnen trekken van de belastingen? De premie wordt dan nl. een stuk vriendelijker.

Bedankt voor de reacties!

Edwin

• E. Toes

Hallo Edwin,

Opzich zijn er niet echt voorwaarden aan verbonden. Behalve dat de volledige opbouw niet boven het fiscale maximum van 2,25% van het salaris mag komen. (nouja, heb mag wel.. echter is alles daarboven niet belastingvrij)

De pensioenopbouw is gefiscaliseerd, oftewel, hij wordt opgebouwd over het bruto loon. Wanneer u vrijwillig gaat voortzetten kunt u dit aangeven bij uw belastingaangifte van het betreffende jaar, u krijgt dan het deel wat u teveel heeft betaald terug van de belastingdienst.

Echter blijft het zo dat de kosten die verbonden zijn aan een vrijwillige voortzetting van het pensioen best flink zijn. U betaald namelijk niet alleen het werknemers deel, maar ook het werkgeversdeel.

• Ruud

Hallo Edwin,

Als ik je goed begrijp bouw je vanaf nu geen pensioen meer op en heb je alleen die (dure) aanbieding gehad.

Wellicht kan je in overweging nemen zelf een lijfrentepolis op te starten, voordeel is de fiscale aftrekbaarheid van de premie en bovendien ben je niet meer afhankelijk van je werkgever omdat het een particuliere polis betreft.

Groet,

Ruud.

• kees k

Lijkt me geen goede optie. Bij een volgende werkgever heb je wel een pensioenregeling en zal de premie van de lijfrente omlaag moeten of zelfs vrijwel op nul moeten worden gezet.

Gevolg is dat de kosten van de verzekeraar en de adviseur in mindering worden gebracht op de premievrije waarde of de nieuwe waarde ivm verlaging van de premie. Deze kosten worden in de eerste 10 jaar gereserveerd en de eerste 10 jaar is de premievrije waarde zeer laag.

Ook de optie om bij die volgende werkgever dan af te zien van de pensioenopbouw is in principe een slechte tip. Niet alleen mis je dan het werkgeversdeel maar ook zou je dan eventueel een partnerpensioen moeten missen.

Je kan immers niet bij een werkgever bedingen dat jij het werkgeversdeel via je loon zal ontvangen om daar de lijfrente van te betalen. Ja het kan wel maar dat kan grote problemen opleveren met andere werknemers in verband met afwijkende arbeidsvoorwaarden.

• Paul

In zo'n situatie zou je ook kunnen denken aan het openen van een lvensloopregeling. Hier kan tot 12% van het bruto jaarsalaris opzij worden gezet. Het mag een spaarrekening zijn of een beleggingsrekening. Uw werkgever moet daar aan meewerken, en de inleg is aftrekbaar van het fiscale loon. Bij een switch van baan (of als uw werkgever toch een pensioenregeling invoert), kan het saldo altijd worden omgezet naar extra pensioen. Dit is kostentechnisch een stuk gunstiger dan een lijfrenteverzekering. Nadeel is, dat er geen echte voorziening is voor partnerpensioen bij overlijden of (aanvullende) dekking bij arbeidsongeschiktheid.

Kijkt u ook eens naar de mogelijkheden van een bancaire lijfrente. Even afgezien van de maximale inleg (die vergelijkbaar wordt berekend als bij een lijfrenteverzekering), werkt dat ongeveer hetzelfde als de levensloopregeling qua kosten en dekking. Een bancaire lijfrente kan echter nooit worden omgezet in een “echt” pensioen (wel in een lijfrenteverzekering).

• Shirley Tweeboom

• Shirley Tweeboom

Hoeveel pensioen ga ik betalen als zzper met een jaarinkomen van ongeveer 20.000,00?