nieuw pensioen

• José

Goedendag,

Ik ben vorig jaar van werkgever veranderd en ben er dit jaar, jan-2008, erachter gekomen dat er geen pensioen voor mij is betaald. En ook niet is ingehouden op mijn salaris. Nu blijkt dat het gehele bedrijf een nieuw pensioen gaat krijgen. Nu krijg ik net een e-mail van het bedrijf dat er morgen iemand wat komt vertellen over dat nieuwe pensioen. Heeft er iemand tips waar ik op moet letten en welke vragen ik moet stellen om er achter te komen wat of het een goed pensioen is. Mijn persoonlijke situatie; man, getrouwd, twee kinderen, egaa heeft eigen inkomen, geen anw-verzekering(zat bij vorige werkgever bij pensioenmaatschappij), leeftijd 41 jaar, verwacht geen grote salarisstijgingen tot pensioen, nu geen auto van de zaak waarschijnlijk over een paar jaar wel.

Al vast bedankt voor jullie reactie.

• Remco

Beste José,

Er zijn tal van dingen die bepalen zijn voor je pensioen. Wellicht kun je eens kijken op deze site: http://www.pensioenkijker.nl/smartsite.dws?id=119

Hier worden de verschilende pensioensystemen en dergelijke uitgelegd en besproken. Ook kun je er brochures downloaden. Bekijk dit eens, als je dan nog inhoudelijke vragen hebt, kun je ze altijd stellen.

Succes!

Groeten,

Remco

• E. Toes

ter aanvulling op collega Remco;

de definitie van een “goed” pensioen is moeilijk te vinden. Uiteindelijk komt het altijd uit op wat de persoonlijke wens van de betrokken deelnemer is.

Interressante vragen voor de pensioenadviseur kunnen zijn;

Is er een partnerpensioen meeverzekerd?

Hoe zit het met de verzekeringen die het pensioenfonds aanbied omtrent arbeidsongeschiktheid?

Is er sprake van een franchise? zoja, hoe wordt deze berekend? (opzich is deze altijd afhankelijk van de AOW uitkering op 65, echter kan hier wel van afgeweken worden!)

verder kunt u m.i. alle vragen stellen waarvan u denkt dat deze belangrijk zijn!

succes!