pensioenverdeling

• Gerrit

Geachte deskundigen,

Ik zal maar met de deur in huis vallen: ik ga scheiden na een huwelijk van 45 jaar (verstand komt met de jaren). Ik ben nu 67, mijn vrouw is 65. Hoe zit het met de pensioenen. Krijgt zij nu de helft van het pensioen, of moet ik alimentatie gaan betalen. Ik heb altijd pensioen opgebouwd, zij niet. Per maand krijg ik nu naast AOW ongeveer 1.800 bruto.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

• E. Toes

hallo Gerrit,

De wet Verevening is niet duidelijk over wat-te-doen wanneer iemand gaat scheiden wanneer het pensioen al is ingegaan.

Wat in deze situatie belangrijk is, is dat er hele duidelijk afspraken gemaakt moeten worden over hoe het pensioen van beide betrokkenen verdeeld wordt en dat deze vastgelegd worden in het echtscheidingsconvenant.

Zoiezo is de Wet Verevening alleen van toepassing op de opgebouwde pensioenrechten in de huwelijkse periode. (echter met een huwelijk van 45 jaar denk ik dat de volledige pensioenopbouw in de huwelijkse periode valt).

Wanneer er afspraken gemaakt worden over de verdeling van het pensioen in het echtscheidingsconvenant dienen deze ook nageleeft te worden. Opzich is het wel een interressante discussie of uw pensioenfonds hier een rol bij kan spelen.

Wanneer een echtscheiding binnen 2 jaar wordt doorgegeven bij het betreffende fonds is deze verplicht de verrekening + uitbetaling voor zijn rekening te nemen. Echter gaat het hier om een pensioen dat al is ingegaan, en zoals ik al zei is het niet duidelijk hoe hier mee omgegaan dient te worden.

• xx

Indien de echtscheiding doorgaat en tevens wordt het ouderdomspensioen verevend, dan zal het opgebouwd nabestaandenpensioen en de helft van het ouderdomspensioen toekomen aan de ex-partner.

In deze situatie komt dan bruto € 900,- van het ouderdomspensioen toe aan de ex-partner.

Bij verevening moet het formulier ‘ Mededeling van scheiding in verband met verdeling ouderdomspensioen’ worden ingevuld en dit binnen 2 jaar worden verstuurd naar het pensioenfonds/verzekeraar.

Het verevende deel zal dan inderdaad worden uitbetaald door het pensioenfonds/verzekeraar aan de ex-partner. Dit per de 1e van de maand volgend op de datum inschrijving echtscheiding in de Registers van de Burgelijke Stand.

• E. Toes

Hier kan ik het helaas niet helemaal mee eens zijn. Standaard(!) Verevening is inderdaad 50% van de pensioenaanspraken. Echter mag hier ook van afgeweken worden. Deze afwijking moet dan vermeld worden in het echtscheidingsconvenant.

(bijvoorbeeld 30%-70%, etc).

het formulier “Mededeling van scheiding in verband met verdeling ouderdomspensioen” is alleen van toepassing wanneer er standaard Verevening wordt toegepast, wanneer dit niet het geval is moet het betreffende fonds een kopie van het echtscheidingsconvenant in zijn bezit krijgen.

Tevens is het ook enigzins belangrijk om te weten of er wellicht bij de ingang van het ouderdomspensoen een gedeelte van het nabestaandenpensioen (of misschien wel 100%) uitgeruild is voor extra ouderdomspensioen.

Ik ben ook wel benieuwd naar het artikel in de Wet Verevening waar gesproken wordt over Verevening van ingegaan pensioen, kunt u mij dit artikel wijzen “xx”?

• xx

Ongeacht de mate van verdeling van het te verevenen ouderdomspensioen, zal het formulier moeten worden ingestuurd. Bij afwijking van de standaardverdeling moet er een kopie van het echtscheidingsconvenant worden meegestuurd waar de mate van verdeling in staat vermeld.

Met betrekking tot de maand waarin het verevend pensioen aan de ex-partner wordt uitgekeerd indien er sprake is van een ingegaan pensioen: zie bladzijde 19 van de begeleidende folder op www.postbus51.nl. Formulieren die binnenkomen voor de pensioendatum kunnen namelijk nog behandeld worden voordat de uitbetaling plaatsvindt.

De link is:

http://bestel.postbus51.nl/publicatie/06BR2007G275/Verdeling%20van%20ouderdomspensioen%20bij%20scheiding

• E. Toes

Wederom ben ik het er niet helemaal mee-eens. Het formulier is namelijk niet “verplicht” om in te sturen bij een echtscheiding. Het bedrijfstakpensioenfonds waar ik zelf werk steldt de eis van het formulier ook niet.

Bladzijde 19 van de brochure spreekt alleen over de betaling en uitkering van de partner.. niet over hoe het pensioenfonds dient om te gaan met de uitkering en of zij daar wel of niet toe verplicht is.

Blijft het feit dat de Wet Verevening niet duidelijk spreekt over wat te doen bij echtscheiding na pensionering.

• xx

Je hebt gelijk. Het is niet verplicht om het formulier in te vullen in in te sturen. Daarnaast als het formulier voor een ingegaan pensioen is ingestuurd, dan is de uitbetaling aan de partner niet de eerste van de maand volgend op de datum inschrijving in de Registers van de Burgelijke Stand maar na ontvangstdatum van het formulier.

• marjan

Hallo,

ik zit met een vraag:

Mijn huwelijk is uit 86 +H.V.A'dam verrekenbeding. Echtscheidingsconvenant 79 niets opgenomen over pensioenuitsluiting.

Getrouwde vrouw kon destijds geen eigen pensioenrechten opbouwen! Pensioen werd uit inkomen man betaald. Nooit jaarlijkse verrekeningen plaatsgevonden. Nu is dit allemaal prima geregeld met de wet pensioenverevening.

-Man weigert nu tijdens huwelijk opbouwd pensioen te verdelen, noch medeling hoeveel is opgebouwd en dat “pensioenrechten verteerd vermogen zijn ” dus niet verdeeld hoeven te worden.

M.i. echter behoort hetgeen uit (her)belegging voortkomt tot onverteerde inkomsten! en het A'dams verrekenbeding is om de echtgenote te laten meeprofiteren van vermogensopbouw tijdens het huwelijk, ook hetgeen door (her)belegging van dit onverteerd geinkomen is verworven, en dient gedeeld te worden. Weet iemand hoe dit zit?

Alvast dank voor een reactiexx schreef:

>

> Je hebt gelijk. Het is niet verplicht om het formulier in te

> vullen in in te sturen. Daarnaast als het formulier voor een

> ingegaan pensioen is ingestuurd, dan is de uitbetaling aan de

> partner niet de eerste van de maand volgend op de datum

> inschrijving in de Registers van de Burgelijke Stand maar na

> ontvangstdatum van het formulier.