Rente-% contant maken pensioenpremies

• Frans

Goedemorgen,

Kort geleden ben ik van werkgever veranderd. Mijn ex-werkgever moest nog tot mijn 65e (ik ben nu 45, 20 jaar lang dus) een inhaalpremie betalen omdat enkele jaren geleden is ontdekt dat er te weinig premie betaald werd.

De toekomstige premies moeten nu contant worden gemaakt omdat e.e.a. in 1 bedrag gaat worden afgestort. Mijn vraag is nu: welk rentepercentage zou normaal cq. redelijk cq. gebruikelijk zijn om de over de komende 20 jaar te betalen premies contant te maken?

Alvast hartelijk dank voor de deskundige reacties.

Met vriendelijke groeten,

Frans

• xx

Wettelijk gezien kan de werkgever de toekomstige premies niet afstorten. Er is dan namelijk sprake van voorfinanciering van pensioenaanspraken.

Als het goed is zal het pensioenfonds/verzekeraar berekenen wat uw premievrije rechten van de pensioenaanspraken zijn. Als deze premievrije rechten hoger zijn dan de opgebouwde rechten (gefinancierde rechten), dan zal via een eenmalige koopsomstorting extra pensioenaanspraken worden ingekocht. De koopsom wordt in rekening gebracht bij de werkgever.

De inhaalpremie die de werkgever voor u betaalt, zal dan per de uitdiensttredingsdatum komen te vervallen.

• Frans

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Heeft deze koopsomstorting nog fiscale gevolgen; d.w.z. beperkt deze het maximale premiebedrag dat ik over het jaar 2008 uit mijn bruto-salaris mag betalen?

Met vriendelijke groeten,

Frans

• xx

Of er beperking is, is afhankelijk wat er in een jaar aan pensioen is opgebouwd en wat u maximaal mag opbouwen. Hiertoe krijgt u elk jaar, in de veronderstelling dat er pensioen is opgebouwd, een factor A brief van uw pensioenfonds/verzekeraar.

Eveneens is van belang of een nieuwe werkgever een pensioentoezegging doet of dat u uw eigen pensioen gaat regelen. Kortom, wel een paar mogelijkheden.

Wellicht advies inwinnen bij een adviseur?

• Mark

Frans,

Je schrijft er een inhaalpremie verschuldigd was omdat er te weinig premie betaald werd. De stelling van “xx” dat het afstorten van de contante waarde van deze inhaalpremie niet toegestaan is klopt dan niet, zoiets als voorfinancieren van aanspraken uit het verleden bestaat namelijk niet.

Je kunt de inhaalpremie zien als aflossing van een schuld die de werkgever heeft aan de aan jou toegezegde pensioenen. De werkgever is dan ook verplicht op alle toekomstige inhaalpremie's te betalen.

Welk percentage de verzekeraar gebruikt om de contante waarde te bepalen doet er voor jou niet zoveel toe. Afhankelijk van de hoogte van dat percentage wordt de door de werkgever te betalen affinancieringskoopsom hoger of lager, het resultaat in euro's pensioen(kapitaal) op de pensioendatum zal voor jou hetzelfde zijn.

Een redelijk percentage zal zijn de op dit moment gangbare marktrente die de verzekeraar hanteert.

Het afgestorten van de contante waarde van de inhaalpremie zal voor jou geen fiscale gevolgen hebben.

Frans schreef:

>

> Goedemorgen,

>

> Kort geleden ben ik van werkgever veranderd. Mijn

> ex-werkgever moest nog tot mijn 65e (ik ben nu 45, 20 jaar

> lang dus) een inhaalpremie betalen omdat enkele jaren geleden

> is ontdekt dat er te weinig premie betaald werd.

>

> De toekomstige premies moeten nu contant worden gemaakt omdat

> e.e.a. in 1 bedrag gaat worden afgestort. Mijn vraag is nu:

> welk rentepercentage zou normaal cq. redelijk cq.

> gebruikelijk zijn om de over de komende 20 jaar te betalen

> premies contant te maken?

>

> Alvast hartelijk dank voor de deskundige reacties.

>

>

> Met vriendelijke groeten,

> Frans