Pensioenopbouw ism Levensloop

• Frank Smits

Hallo. Een collega wil vanaf 60.5 jr bedragen opnemen uit zijn levenslooppot.

Heeft dit invloed op zijn pensioenopbouw vanaf dat moment?

En heeft deelname aan de levensloopregeling uberhaupt invloed op de reguliere pensioenopbouw?

hoop dat iemand het weet, alvast bedankt!

• E. Toes

Hallo Frank,

De pensioenopbouw wordt niet negatief beïnvloed. Bij de pensioenopbouw wordt namelijk uitgegaan van het brutoloon inclusief het te sparen bedrag wat in de levensloopregeling gestort wordt. De ficus beschouwd een levensloopverlof als diensttijd. De werknemer kan daarom bij verlof pensioen blijven opbouwen als de pensioenregeling dit toestaat (even checken bij uw pensioenfonds!)

Dit betekend ook dat de werkgever pensioenpremie (het werkgeversdeel) moet blijven afdragen in de periode dat de werknemer niet werkt.

• Simon Kabelfoon

Naast de vraag aan het pensioenfonds is dus ook de vraag aan de werkgever of deze hieraan meewerkt (verlof dus toestaat, want is geen wettelijke verlofaanspraak).

• joris

E. Toes heeft het volgens mij niet helemaal bij het juiste eind.

Stortingen in de levensloop regelingen hoeven de pensioengrondslag (fiscaal bezien) niet aan te tasten. Of de werkgever deze toezegging doet, (vaak wel) hangt af van o.m. het pensioenreglement (ofwel de pensioenovereenkomst).

Bij opname van levensloop uitkeringen mag de pensioenopbouw worden voortgezet. Echter, er wordt door de werkgever geen “loon” meer betaald. Of pensioenopbouw kan worden voortgezet (veelal voor eigen rekening) hangt wederom van de toezegging in de pensioenovereenkomst af.

Goed controleren en afstemmen dus.

• E. Toes

Dat snap ik niet helemaal.

Er wordt dan wel geen loon meer betaald maar er is nog wel sprake van een arbeidsoveréénkomst. De uitkering uit de levensloop regeling wordt door de werkgever uitbetaald, hij zal ook degene zijn die op deze uitkering een werknemersdeel van de pensioenpremie inhoudt.

Uiteraard is het dan wel wenselijk dat het werkgeversdeel ook nog betaald wordt door de werkgever, maar zoals Simon en ik al aangaven moet hier dus goed over gecommuniceerd worden.

Als het pensioenfonds en de werkgever allebei akkoord gaan met de levensloopperiode dan is er m.i. geen probleem en loopt de pensioenopbouw gewoon door.

Overgens heb ik nog geen werkgever gezien die in een pensioenovereenkomst bij voorbaat de mogelijkheid van pensioenopbouw in een levensloopperiode uitsluit.

• joris

Dat pensioenopbouw kan worden voortgezet is veelal niet het probleem. Dat wordt nagenoeg altijd wel gefaciliteerd.

In de praktijk komt het echter vaak voor dat in de personeelsreglementen of pensioenreglementen wordt bepaald dat de gehele pensioenpremie dan voor rekening van de werknemer komt. De werkgever houdt op de periodieke uitbetaling van het levensloopsaldo dan de gehele premie in. Of voortzetting dan nog gunstig is, hangt van de regeling af, maar de kosten worden dan wel erg hoog. In het bijzonder als de levensloop uitkeringen bijvoorbeeld 70% van het laatstgenoten loon bedragen kan de inhouding van pensioenpremie er flink inhakken.

Een rekenkundige andere optie is om een deel van het levensloop saldo, na afloop van de levensloop periode in te brengen in de pensioenregeling (inhaal regeling). Dit zal rekenkundig (uiteindelijk) niet veel uitmaken, maar kan in voorkomende gevallen wel tot een (iets hogere, maar kortere) levensloop periode leiden.

• gerwil

pensioenverzekering loopt normaal door; je heb n.l. altijd pensioenpremie betaald over het loon voor aftrek levensloop.Wil je via vrij nemen je levenslooppot aanspreken dan betaal je alleen loonheffing en pr. zvw. Gaat alleen op als je wrkgever hiermee instemt.O ja, de fiscus geeft wel een bonus van meen ik 183 euro .Kijk even jouw levensloop reglement na.