pensioenaangroei

• A.J.

Hoi,

Mijn pensioenaangroei was in 2005 146 euro en in 2006 270 euro.

Door dit grote verschil is de vrije ruimte van mijn lijftrentepolis 171 euro geworden wat ik af mag trekken op mijn aangifteformulier.

Hoe komt het dat er z'n groot verschil zit in een jaar???

Bij mijn man is dit niet het geval (wel een andere werkgever/pensioenmij.).

Ik wacht op uw antwoord.

Groetjes A.J.

• E. Toes

Hallo A.J,

per 31-12-2005 (of 1 januari 2006) is de nieuwe pensioenwet in werking getreden. Deze houdt o.a. in dat het recht op een gefiscaliseerde opbouw van het vroegpensioen voor de mensen geboren na 1950 vervalt. Bij sommige pensioenfondsen is er toen een knip toegepast op het opbouwpercentage.

bijvoorbeeld dat mensen geboren voor 1950 een opbouw percentage hebben van 1,75% en mensen geboren na 1950 een opbouwpercentage hebben van 2,25% (of iets dergelijks).

Als u geboren bent na 1950 denk ik dat het verschil te wijten is aan deze knip.

Echter is het moeilijk te zeggen, wellicht bent u meer gaan werken? heeft u een salarisverhoging gehad? Is er een groot verschil in de franchise tussen 2005 en 2006?

M.I. is het verschil te wijten aan de knip die voortkwam uit het inwerking treden van de pensioenwet. Echter is het wellicht wel even verstandig om te bellen met uw pensioenfonds, zij kunnen u er vast alles over vertellen!

Mocht u nog vragen hebben over bovenstaand verhaal dan kunt u die altijd hier achter laten!