Uitkeren opgebouwde kapitaal

• Remco

Ik heb een jaaropgave ontvangen van de Nationale Nederlanden met het schrijven dat ik via een uitzendbureau kapitaal opgebouwd heb voor mijn pensioen.

Daar ik vroeger betaald voetbal gespeeld heb, heb ik al maatregelen getroffen om mijn oudedagen veilig te stellen. Nou is mijn vraag of het mogelijk is om dit opgebouwde kapitaal eerder op te neme?

Alvast bedankt.

• Remco

Beste Remco,

Het is niet mogelijk om dit kapitaal eerder op te nemen. Wellicht is het nog mogelijk om het kapitaal over te dragen naar uw huidige regeling.

Echter, waardeoverdracht dient binnen 6 maanden ná in diensttreding aan te worden gevraagd.

Als het om echt een heel klein kapitaaltje gaat en aangezien u aangeeft dat u uw pensioen veilig heeft gesteld, zou ik het lekker laten staan. Op moment dat het kapitaal in zou moeten gaan zal de waarde van de polis waarschijnlijk bruto worden uitgekeerd.

Met vriendelijke groet,

Remco van Alst

• Sandra

Hoi Remco,

In principe is bij pensioenkapitaal de mogelijkheid om dit eerder op te nemen geblokkeerd in de Pensioenwet (en voorheen in de PSW). Afkoop is wettelijk niet mogelijk bij pensioen.

Mocht het een dusdanig klein kapitaal zijn, dat deze onder de afkoopgrens valt (voor dit jaar is dat een uitkering ouderdomspensioen van € 400,- per jaar bruto), dan kun je een verzoek indienen bij Nationale-Nederlanden om het pensioen af te kopen.

Wanneer het een beschikbare premieregeling betreft, waarbij je aan het eind van de looptijd met een kapitaal een pensioenuitkering kunt aankopen, is dit wat lastig te bepalen. Ik adviseer je in dat geval gewoon een afkoopverzoek aan Nationale-Nederlanden te versturen. Niet geschoten is altijd mis.

Groetjes,

Sandra

• sonja

Beste Sandra,

Onderstaande klopt alleen is het zo dat je polis minimaal twee jaar premievrij moet zijn en het beleid van de pensioenuitvoerder ook meewerkt aan een afkoop.

Niet alle verzekeraars doen dat automatisch.

Gr,

Sonja