EUR 0,02 na 1 jaar werken??

• W.H.

Beste,

1 januari 2007 ben ik dienst getreden bij een bedrijf waar ik wellicht binnenkort zal vertrekken. Enige tijd geleden heb ik van Aegon een pensioenoverzicht ontvangen waarin vermeld staat:

Verzekerd bedrag: EUR 19.623,73

Bereikt bedrag: EUR 0,02

Twee vragen heb ik nu:

1) Hoe kan ik na een jaar gewerkt te hebben slechts 2 cent bereikt hebben?

2) Ik mag hopen dat het Aegon pensioen overgedragen kan worden naar een andere verzekeraar naar mijn potentiele nieuwe werkgever (en zo niet, dan zou je geen enkel pensioen kunnen opbouwen als je in theorie om het jaar van werkgever zou wisselen?)

Hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen! Dank alvast!

• E. Toes

Hallo W.H.

Beetje raar verhaal inderdaad, echter ligt het denk ik aan het soort verzekering dat er is afgesloten. Als het een garantie regeling was dan is het inderdaad bijna niet mogelijk dat er maar 0,02 euro is opgebouwd. Echter wanneer het een beleggingsverzekering of iets dergelijks betreft kan het zijn dat deze “gesneuveld” is in de recentelijke beurs “crisis”.

Mocht het bedrag toch hoger zijn en u wilt het overdragen, dat moet u dat minimaal 6 maanden na indiensttreding bij de nieuwe werkgever aangeven bij het pensioenfonds waar u op dat moment pensioen opbouwd (dus niet bij Aegon!). Als dit binnen 6 maanden gebeurt is Aegon wettelijk verplicht om mee te werken aan de waardeoverdracht.

Mensen die veel van werkgever veranderen maar wel steeds waardeoverdracht plegen komen over het algemeen niet zo heel veel slechter terecht dan mensen die steeds bij eenzelfde pensioenfonds (of verzekeraar) opbouwen. (uiteraard eventuele afwijkende regelingen en indexatiebeleid daargelaten!)

Wellicht zal een belletje naar Aegon helpen om de boel wat duidelijker te maken. 2 cent opbouw in 1 jaar klink inderdaad een beetje apart, echter kan er wel een verklaring voor zijn.

succes!

• Simon Kabelfoon

Ziet er inderdaad nogal vreemd uit, maar degene die u inhoudelijk moet kunnen beantwoorden zit bij Aegon.

Trek daar eens aan de bel en vraag om een uitleg.