Sandra,
Ik ben persoonlijk niet zo bang voor het langleven risico. Ten eerste betaal je daar relatief veel voor. Voorts, bij een bankspaarproduct heb je in ieder geval uitkeringen tot 85 jaar. Ik ga ervan uit dat eventuele hypotheken etc. dan al afgelost zijn voorzover ik nog zelfstandig kan wonen….
Op mijn 86e ga ik er niet meer vanuit dat mijn leefstijl bijzonder veel kosten met zich meebrengt die ik niet uit AOW (indien nog bestaand), pensioen en spaargeld kan betalen.
Om terug te komen op de vraag van Ilse, een lijfrente premie is nu tot een bepaald bedrag aftrekbaar. De uitkeringen zullen nagenoeg nooit belast zijn tegen een hoger tarief (anders moet je het niet doen). Het fiscaal voordeel lijkt dan voor de hand te liggen. Het probleem is echter, dat je maar moet afwachten wat voor uitkeringen je op expiratiedatum kunt kopen met het kapitaal. Ook zal van het ingelegd en renderend kapitaal gedurende de looptijd veel kosten vanaf getrokken zijn.
Bij een bankspaarproduct, ook aftrekbaar, is veel inzichtelijker hoe de kosten zijn opgebouwd en wat voor rendement je maakt op de inleg. Ik raad je aan om in ieder geval beide opties eens naast elkaar te leggen.