Niuewe pensioenregeling / compensatie?

• John

Om aan nieuwe eisen te voldoen, en ivm keuze nieuwe pensioenverzekeraar, en om nog een paar andere redenen zetten we (klein bedrijf) een nieuw pensioenreglement op, nieuwe voorwaarden, bij een nieuwe verzekeraar.

Voor een klein deel van de werknemers resulteert dit in minder opbouw. Nu vertelde mij iemand dat we die deelnemers eventueel kunnen compenseren door een bruto pensioentoeslag te geven, die ze in een bijspaarregeling kunnen stoppen, om het verlies in opbouw in verband met de nieuwe regeling te kunnen compenseren.

Over een dergelijke regeling (de pensioentoeslag) kan ik niets vinden. Weet iemand hier meer over? Of andere tips om dit te compenseren?

Bedankt alvast!

• Sandra

Beste John,

Een pensioentoezegging aan werknemers kun je inderdaad niet zonder meer versoberen. Een werknemer mag immers rechten aan deze toezegging ontlenen en dient (formeel) in te stemmen met een eventuele versobering, voor zover deze niet voortvloeit uit wettelijke aanpassingen of uit een significant verminderde positie.

Er zijn een aantal mogelijkheden om je werknemers te compenseren. Je kunt dit doen door compensatie te verlenen in een bijspaarmodule. Dit kan overigens alleen indien de nieuwe pensioentoezegging niet fiscaal maximaal is. Dit levert wel extra administratie op wat elk jaar terugkomt.

Je zou ook kunnen overwegen deze medewerkers aan te bieden deze extra toekomstige pensioenverplichting af te kopen middels een eenmalige uitkering. Fiscaal voor de medewerkers misschien minder aantrekkelijk, want dan betaal je waarschijnlijk de hoofdprijs voor de inkomstenbelasting. Op een dergelijke berekening moet je dan wel rekening houden met veel factoren, zoals bijvoorbeeld gemiste pensioenopbouw, kans dat iemand voor pensioendatum ontslag neemt, herberekening voor ontvangst van kapitaal nu i.p.v. in de toekomst (contantmaking), enz.

Ik realiseer me bij de reactie op jouw vraag overigens wel dat dit een specifiek vraagstuk is, waar niet zomaar een antwoord op gegeven kan worden. Het hangt ook erg af van de inhoud van beide regelingen, wat je wil als bedrijf, hoe groot het gat is, enzovoort.

Ik zou je dan ook adviseren eens om de tafel te gaan met een goede pensioenadviseur, die je met dit vraagstuk verder opweg kan helpen. Er zitten nogal wat haken en ogen aan mogelijke oplossingen.

Ik hoop hiermee toch een kleine bijdrage te leveren.

Groetjes,

Sandra

• arnold

Beste John,

Ik sluit me aan bij Sandra. Wat ik je wel wil meegeven is dat je een adviseur in de armen neemt die actuarieel werk kan verrichten. Dit soort berekeningen zijn namelijk nogal gecompliceerd. Aan de assurantieadviseur op de hoek heb je dan helemaal niets.

Overigens zou je kunnen stellen dat het redelijk is om een compensatie te geven voor de pensioenopbouw in de eerste vijf jaar na de wijziging. Compensatie voor de lagere pensioenopbouw tot aan de pensioendatum zou je namelijk als onredelijk kunnen beschouwen omdat tegenwoordig werknemers zeldzaam tot aan de pensioendatum in dienst blijven bij dezelfde werkgever Dit heb ik samen met mijn collega's wel vaker gedaan voor zeer grote bedrijven.

Uiteindelijk hangt de wijze en mate van compensatie af van wat het bedrijf wil.

Veel succes.