Graag advies!

• Nikita

Ik zou graag advies willen hebben over het volgende:

Mijn man heeft 16 jaar een pensioen opgebouwd,als enige op zijn werk.

Nu is het zo dat de branche waarin hij werkt nu ook onder een cao valt, en in dat cao staat dat de werkgevers voor de werknemers een collectieve pensioen moet afsluiten.

Maar dit word bij een ander pensioen verzekeringmaatschappij gedaan en nu moet mijn man dus overstappen,alleen bij deze pensioen verzekeraar is de premie die betaald word ruim het dubbele,dan bij waar hij al 16 zit.

Moet hij verplicht overstappen er is geen sprake van een andere dienstverband.?

Verder kreeg mijn man een brief van de pensioenverzekeraar waar hij al 16 jaar zit,dat men dit jaar niet een jaarlijks pensioen overzicht kon sturen vanwege het ontbreken van bepaalde gegevens over hem?Zeer vreemd en daar zit hij dan al 16 jaar bij?

Maar men kon wel aan de nieuwe verzekeringmaatschappij de hier onderstaande waardeoverdracht doorgeven?

De nieuwe verzekeringmaatschappij heeft dit zonder dat mijn man hiervan op de hoogte was en zonder zijn toestemming opgevraagd? Is dat normaal?

Nu het volgende:

De waardeoverdracht in die 16 jaar is € 20.523

De nieuwe verzekeringmaatschappij geeft aan dat dit is in te kopen bij hun

ouderdomspensioen € 3.721.22

partnerpensioen € 2.604,86

Ik vind dit erg laag vooral omdat er bij de nieuwe verzekeringmaatschappij meer dan het dubbele aan premie word betaald met een looptijd van 19,3 jaar en dan is de ouderdomspensioen € 8.881.21

partnerpensioen € 6.216,85

Ik vind het verschil erg groot en heb het idee dat er nogal wat commissie/administratie kosten worden ingehouden door een waardeoverdracht?

En dat mijn man nogal wat verliest door een waardeoverdracht of zie ik dat verkeerd?

• Sandra

Beste Nikita,

De vraagstukken die je bovenstaand schetst zijn zo van afstand niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Toch zou ik je enige handvatten willen meegeven.

1. Wanneer er pensioen is opgebouwd heeft de werkgever de mogelijkheid tot collectieve waardeoverdracht wanneer hij de pensioenaanspraken bij een andere pensioenverzekeraar wil onderbrengen. Echter, op grond van artikel 83 Pensioenwet is instemming van de deelnemer een voorwaarde voor overdracht. Zij mogen geen bezwaar hebben nadat de werkgever schriftelijk de alle belanghebbenden heeft geïnformeerd. Kortom: zonder de toestemming van uw man mag de waarde bij de oude verzekeraar niet worden overgedragen.

2. Verzekeraars zijn verplicht jaarlijks een pensioenoverzicht te versturen (UPO). Als zij deze niet kunnen vervaardigen omdat ze bepaalde gegevens missen, mag u verwachten dat ze actief hun best doen deze gegevens te verkrijgen. Een brief sturen dat het niet kan, volstaat wettelijk niet!

3. Dat de “premie” voor de pensioenverzekering omhoog gaat zal kloppen. Dat wordt echter wel een technisch verhaal. Uw man zou nu een polis kunnen hebben op basis van premiefinanciering. Deze premie is vastgesteld 16 jaar geleden en gebaseerd op een jaarlijks gemiddelde vanaf datum indiensttreding tot aan de pensioendatum en blijft gelijk.

Nieuwe verzekeringen worden gesloten tegen koopsomfinanciering, waarbij elk jaar een evenredig deel van het pensioen wordt ingekocht, zeg € 600,- ouderdomspensioen en € 420,- partnerpensioen. De koopsom die hiervoor berekend wordt bedraagt dan een x-bedrag. Dit bedrag stijgt jaarlijks. Voordeel is dat pensioenaanspraken altijd bij zijn met financiering (hetgeen wettelijk verplicht is).

4. De kosten voor waardeoverdracht mogen wettelijk niet ten laste worden gebracht op de waarde van het pensioen. De werkgever dient deze kosten buitenom te voldoen. Om een uitspraak te kunnen doen met betrekking tot de hoogte van de aanspraken, zou ik specifiek naar uw situatie moeten kijken.

Advies:

Ik raad u aan een goede pensioenadviseur in de arm te nemen om dit te laten uitzoeken. Mocht blijken dat u slechter af bent door de waardeoverdracht en de werkgever heeft u niet op voorhand geïnformeerd en u heeft geen toestemming verleend, moet de oude verzekeraar m.i. de oude situatie herstellen. De pensioenaanspraken blijven dan premievrij achter en het vervolg wordt opgebouwd bij de nieuwe verzekeraar/

Met vriendelijke groet,

Sandra Klein Lenderink

• arnold

Is het een bfp waar ze moeten aansluiten? Zo ja dan heeft je man geen enkele inspraak over de overgang.

Verder is het zo dat als het geen bpf is dan is er individuele toestemming nodig om je man over te laten gaan naar een collectief. Dit is anders als het belang van de overgang zo groot is dat het individu ondergeschikt wordt, ook dan heeft je man niet veel kans op beroep. Wel zou hij dan compensatie kunnen eisen.

Maar voor een goed advies is de informatie die je verstrekt niet afdoende

• Nikita

Sandra en Arnold bedankt voor jullie reactie.

Het moeilijke in dit geval is dat er op het werk van mijn man niet echt een werkgever is,het is namelijk een stichting met bestuursleden en die hebben er zelf helemaal geen kaas van gegeten of zijn zelf al met pensioen,dus informatie vanuit de werkgever is er niet echt, die laten het lekker over aan de nieuwe pensioenverzekeraar.

Sandra op punt 4 kan ik al geen antwoord geven wij weten niet of dat is gebeurt:De werkgever dient deze kosten buitenom te voldoen.

Het punt is dat we van de nieuwe pensioenverzekeraar binnen een maand moeten tekenen voor de waarde overdracht maar het dilemma is of dat verstandig is of niet en wat als je het bij de vorige pensioenverzekeraar laat staan en dus niet meer aanvult,zijn daar nog nadelen aan?

Ik heb de nieuwe pensioenverzekeraar over al mijn vragen en opmerking hierover gemaild,maar daar heb ik niet z'n vertrouwen in vandaar mijn vragen hier.

Arnold het is geen BPF (helaas) mijn man is dus wel overgestapt naar die nieuwe pensioenverzekeraar wat denkelijk beter is,maar ik denk gebaseerd op de bedragen in mijn eerste berichtje,dat er verlies is door de overwaarde mee te nemen?

Je schreef:Maar voor een goed advies is de informatie die je verstrekt niet afdoende

Wat voor info is er dan nog nodig voor een goed advies?

• Sandra

Hallo Nikita,

Het feit dat de werkgever van je man een stichting is doet niets af aan het feit dat de werkgever wettelijk verplicht is haar werknemers goed te informeren. Wanneer de werkgever er zelf weinig kaas van heeft gegeten, zal zij toch wel bij laten staan door een assurantie-adviseur. Vraag daar eens naar, want het is zijn of haar taak jullie adequaat te informeren. Slechts enkele verzekeraars in de pensioenmarkt werken zonder een intermediair. Aangezien ik niet weet wie de verzekeraar is, kan ik daar moeilijk een passend antwoord op geven.

Laat je in ieder geval niet onder druk zetten, doorgaans hangt die termijn van een maand op een paar dagen hoor. Over het algemeen maakt het weinig uit voor je uitkering als je het oude pensioen bij de oude verzekeraar laat staan. Het moet dan wel gaan om een gegarandeerde pensioenuitkering op pensioendatum. Het nadeel is wel dat je straks van meerdere pensioenuitvoerder een uitkering krijgt als je op pensioendatum niet gaat shoppen met je kapitaal.

Als laatste nog even een antwoord m.b.t. de ene laatste zin. Helaas is het niet mogelijk een goed advies te verstrekken middels dit prikbord. Daarvoor zijn jullie specifieke omstandigheden te veel op jullie persoonlijk toegesneden. Voor een goed advies, en mogelijk een goed gevoel, kun je altijd overwegen een pensioenadviseur in de arm te nemen. Dat kost een paar centen, maar dan weet je ook dat het goed zit.

Groetjes,

Sandra

• Nikita

Sandra je schreef:Het feit dat de werkgever van je man een stichting is doet niets af aan het feit dat de werkgever wettelijk verplicht is haar werknemers goed te informeren.

Ja dat weten wij natuurlijk wel,maar in een stichting heb je een bestuur die om de 4 jaar wisseld sommige personen gaan er soms al eerder uit,en het is ook nog eens gebasserd op vrijwilligerswerk en voor de meeste is het maar een hobby.Ze zijn vaak niet bereikbaar of zitten in hun vakantie huisje in het buitenland.

Diegene (vrijwilliger) die 16 jaar geleden de levensverzekering bedoeld voor pensioen opgezet had voor mijn man is niet eens meer aanwezig.

Dus het feit dat de werkgever wettelijk verplicht is haar werknemers goed te informeren is in theorie dan wel een feit maar is in de praktijk op mijn man's werk helaas anders.

Slechts enkele verzekeraars in de pensioenmarkt werken zonder een intermediair

Aangezien ik niet weet wie de verzekeraar is, kan ik daar moeilijk een passend antwoord op geven.

Dat is reaal.

In 2007 wilde mijn man niet overstappen en heeft hij het 1 jaar uitgesteld er was in 2007 wel iemand van reaal aanwezig,maar die had het alleen maar over het nieuwe pensioen van de andere 4 werknemers en het ging helemaal niet over de situatie van mijn man,zoals waardeoverdracht, alhoewel mijn man daar wel naar vroeg en omdat dit toen zo onduidelijk was besloot mijn man toen om maar niet over te stappen.Dus aan die fijne man van reaal had mijn man ook niet veel.

Je schreef:Over het algemeen maakt het weinig uit voor je uitkering als je het oude pensioen bij de oude verzekeraar laat staan. Het moet dan wel gaan om een gegarandeerde pensioenuitkering op pensioendatum.En wat als dat niet zo is?