gedwongen met OBU

• de familie Ber

Beste mensen

Op mijn werk wordt een deel opgeheven, daardoor komt w.s. mijn werk te vervallen.

Ik was van plan gewoon tot mijn 65e te blijven werken, ook omdat ik pas nog maar 17 jaar pensioen heb opgebouwd.

Nu wordt er gevraagd wat ik zou willen.

ik ben 60 kom in aanmerking voor de OverBruggingsUitkering, wat wel wat minder is dan wat ik nu verdien

Men houdt mij voor, dat als ik dan 1 of 2 dagen nog ergens zou gaan werken, dat verschil op kan vangen en het loon, wat meer is ,zou sparen voor na mijn 65e .

Maar dan nog kom ik niet aan mijn pensioen wat ik zou krijgen als ik gewoon zou doorwerken.

Ik ben dus druk aan het zoeken naar informatie, maar kan dat moeilijk vinden.

Bij het pensioenfonds lieten ze iets vallen van “compensatieregeling”maar ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.(Ze mochten overigens dat al niet zeggen.)

Kan iemand me op weg helpen?

familie Ber

• E. Toes

Hallo,

De OBU-regeling staat bijverdienen toe. De bijverdiensten worden dus niet gekort op de OBU. Echter is het vehaal omtrent de fiscus iets complexer. Sinds 2001 kennen we in Nederland geen belastingvrij bedrag meer dat mensen mogen verdienen. In plaats daarvan zijn de belastingkortingen gekomen (loonheffingskorting). Al uw verdiensten zullen dus vanaf de eerste euro belast worden. U gebruikt de kortingen waar u recht op heeft waarschijnlijk al bij de uitbetaling van de OBU. Het is dus belangrijk dat u een eventuele werkgever doorgeeft dat er bij het betalen van uw salaris geen rekening gehouden wordt met de belastingkortingen, anders zou u ze twee keer gebruiken. Iets wat ongetwijfeld in een fikse naheffing resulteert.

U kunt dus nog wel 1-2 dagen naast de OBU werken, echter snap ik het verhaal niet helemaal over dat u dan het “bovenmatige loon” kunt gebruiken om te sparen voor een uitkering op 65..

U zou dit kunnen storten in een lijfrente, echter is dit sterk af te raden! (o.a. door de hoge kosten en het feit dat u niet zo heel veel kunt sparen in die 2-3 jaar).

Banksparen is ook een optie, echter heb ik een aantal offertes gezien van een aantal banken en ik ben niet echt onder de indruk.. “prijzen” exlusief administratiekosten etc varieren van 0,9% per jaar tot 1,25%.. dan betaal ik liever de vermogensredementheffing in box 3..

beste is denk om het bovenmatige loon gewoon op een bankrekening te zetten voor later (het enige wat het u dan kost is discipline).

De compensatieregeling waar het pensioenfonds het overhad is inderdaad ook een optie (ze mogen dit inderdaad niet echt aanraden omdat zij geen partij mogen kiezen tussen werkgever en werknemer).

Wellicht is het verstandig als u uw volledig pensioen situatie neerlegt bij een pensioenadviseur, hij kan dan beide opties volledig uitrekenen.. een eventueel negatief verschil kan hier dan uitkomen. U kunt dan nog altijd in overleg gaan met uw werkgever over hoe dit “gat” opgevuld dient te worden.. wanneer u bijvoorbeeld 15.000 per jaar gaat ontvangen wanneer u tot uw 65ste werkt.. en maar 12.000 per jaar wanneer u op uw 60ste stopt met werken, kan uw werkgever een lijfrente afsluiten voor 3000 per jaar en deze tot uitkering laten komen op uw 65ste. niet geschoten is altijd mis!

wanneer dit niets wordt kunt u misschien intern solliciteren naar een baan bij uw huidige werkgever.. zo kunt u in ieder geval nog door blijven werken tot uw 65ste.

verdere informatie is eigelijk moeilijk te geven, omdat uw situatie op dit moment (kwa cijfers) niet duidelijk is.

in ieder geval succes gewenst!