Hallo Adri,
De fiscalisatie van het vroeg (pre) pensioen eindigde voor de mensen geboren na 1950 op 1 januari 2006 (Dit is een bepaling uit de huidige pensioenwet).
Als u na 1950 geboren bent, dan mag uw pensioenfonds u geen pre-pensioen opbouw meer aanbieden. Dit is geen keuze die zij gemaakt hebben, maar dit is nou eenmaal de wet op dit moment.
De afkoop grens voor 2008 ligt op 406 euro en een paar cent, alle aanspraken die onder dit bedrag zitten mogen afgekocht worden.. aanspraken boven deze grens mogen dus NIET afgekocht worden. (wederom een wettelijke bepaling).
Het is niet zo dat de pre-pensioen aanspraken verdwijnen.. de aanspraken worden simpelweg geconverteerd naar een ander soort aanspraak (flex pensioen waarschijnlijk). U bent de aanspraken dus NIET kwijt.
U kunt uiteraard bezwaar maken, de opgebouwde pre-pensioen rechten blijven dan gewoon staan. echter worden zij premievrij gemaakt en gaan zij verplicht in op de pre-pensioendatum.
In dit geval lijkt het mij het beste om akkoord te gaan met de conversie van de pre-pensioenaanspraken.
als u voor 1950 geboren bent dan is bovenstaande niet van toepassing op u.. echter vraag ik mij dan wel af wat voor een reden het pensioenfonds opgeeft om het pre-pensioen af te schaffen(?)