lijfrente premievrij maken? of zijn er meer rendabel opties?

• Kessels

Ik heb me 2 jaar geleden een polis laten aansmeren het betreft een beleggingsverzekering met een looptijd van 30 jaar.

ingelegd in 2007 900 euro (75 euro per maand)

De kosten voor overlijdensrisico en arbeidsongeschiktheid zijn 0.

Kosten verzekeringsmaatschappij (eerste kosten en doorlopende kosten) 80,63 euro.

Kosten bemiddelaar 248,16 euro.

aan en verkoopkosten 4,56

saldo per 31 12 2007 is 1219,69

Na het hele woekerpolisverhaal ben ik niet meer zo gelukkig met deze polis. Nu wil ik eigenlijk van deze polis af (of iig de maandbetaling) ik ben van mening dat ik dmv sparen of effectenrekening veel meer uit mijn 75 euro per maand kan halen.

mijn vragen:

Als ik de polis premievrij maak wat gebeurt er met het reeds opgebouwde kapitaal(tje)? worden de kosten voorverzekeringsmaatschappij en bemiddelaar er dan nog steeds van afgetrokken? want dan staat er na een jaar of 4 niets meer in.

Als ik laat uitbetalen moet ik belasting en boete afdragen en schat ik dat ik direct meer dan 60% van de waarde in de plomp kieper.

Zijn er nog andere opties en wat is volgens jullie het beste.

Alvast bedankt

• E. Toes

Premie-vrij maken van de polis lijkt mij het beste als u er vanaf wilt. De administratie kosten zullen uiteraard wel doorlopen.

Als u op dit moment elders pensioen opbouwt, kunt u wellicht kijken naar de mogelijkheid om waardeoverdracht van de betreffende verzekeraar naar uw huidige pensioenfonds te plegen.

Wanneer u nergens anders pensioen opbouwt, dan zijn de reeds door u beschreven opties de enige.

afkopen (met alle boetes etc van dien) lijkt mij dan het beste.

• Kessels

De administratie kosten van de verzekeringsmaatschappij lopen door met premievrij maken. Wat houd dit exact in?

Betekend dit dat alleen de 80 euro voor de verzekeringsmaatschappij tot het 10e jaar.

Of ook de bemiddelingskosten van 248 euro.

Met alleen de 80 euro heb ik nog kans om iets over te houden over 28 jaar.

Maar als de bemiddelingskosten hier ook nog vanaf getrokken worden dan houd ik binnen de kortste keren niets over

• E. Toes

Het verschilt per verzekerings-polis. Volgens mij zijn het in uw geval alleen de 80,- euro. Wellicht wel even verstandig om te bellen met de verzekeraar en te vragen of er niet nog kosten bovenop komen wanneer de polis premie-vrij gemaakt wordt.