nabestaandenpensioen

• Evert

Ik ben gescheiden. Met mijn ex is de afspraak gemaakt dat we geen aanspraak maken op een deel van het ouderdomspensioen van de ander en over en weer afstand doen van het bijzonder nabestaandenpensioen, waardoor ons beider ouderdomspensioen een fractie hoger zal zijn. Mijn pensioenuitvoerder (ABP) accepteert deze regeling. De pensioenuitvoerder van mijn ex (PGGM) gaat met deze regeling niet accoord.

Wat te doen.

• E. Toes

Hallo Evert,

Wanneer de pensioenuitvoerder niet akkoord gaat kunnen er meerdere redenenen zijn (wettelijke en/of reglementaire). Wanneer ze niet akkoord gaan valt er eigenlijk niets aan te veranderen. Als het een reglementaire reden is kunt u ten alle tijde proberen aanspraak te maken op een zogenaamde hardheidsclausule.

Uw situatie wordt dan direct aan het bestuur voorgelegd en deze kan beslissen om bijvoorbeeld een uitzondering op het reglement te maken.

Denk niet dat het een wettelijke bepaling is (APG werkt immers mee). Weet u wellicht de concrete reden waarom PGGM niet meer werkt?? of kunt u deze achterhalen?