Vanaf 1 januari 2015 wordt namelijk de toeslag op de AOW voor de jongere partner

• Rob

Ik ben geboren in 1945 en mijn 5 jaar jongere echtgenote heeft dus vanaf 2010 in principe recht op partnertoeslag.

Komt deze toeslag dan ook per 1-1-2015 te vervallen ?

Of loopt deze door totdat mijn vrouw een jaar later 65 wordt, omdat in haar geval de toeslag vóór 2015 is ingegaan.

Bij voorbaat dank voor de reactie.

• E. Toes

Hallo Rob,

u hoeft u geen zorgen te maken. Er zit namelijk 1 fout in uw beredenering en dat is dat de partnertoeslag ten goede komt, en op naam staat van, uw vrouw. Dit is namelijk niet zo.

U krijgt de partnertoeslag, deze komt ook bij UW uitkering. Als u voor 2015 65 jaar wordt blijft u de partnertoeslag behouden tot uw partner 65 wordt.

• Rob

Beste E.Toes,

Bedankt voor het positieve nieuws.

Nu heb ik nog een aanvullende vraag waarop u wellicht ook wilt reageren:

Eigenlijk zou mijn vrouw in 2009 wel willen stoppen met werken (zodra ze 58 wordt) en haar pré-pensioen laten ingaan. Dat kan bij haar pensioenfonds.

Ongeveer 2 jaar later wordt ik 65.

Haar pensioenuitkering is echter ongeveer even groot als mijn AOW-partnertoeslag.

Dat betekent dus dat gedurende ca 5 jaar

(vanaf het moment dat ik 65 wordt totdat zij 65 wordt), haar pensioen in het water wordt gegooid. Of, net zoals je het wilt bekijken, mijn partnertoeslag.

Is het een idee om haar pensioenfonds te vragen voorlopig alleen de eerste 2 jaar pré-pensoen uit te keren, dus totdat ik 65 wordt en daarna haar pré-pensioen te stoppen totdat ik 65 wordt ?

Uiteraard met dien verstande dat het pensioenbedrag dat 5 jaar is geblokkerd voor of na die tijd wordt uitbetaald in de vorm van een hogere uitkering.

Alvast dank voor de reactie

Rob

• Rob

Sorry:

“ Is het een idee om haar pensioenfonds te vragen voorlopig alleen de eerste 2 jaar pré-pensoen uit te keren, dus totdat ik 65 wordt en daarna haar pré-pensioen te stoppen totdat *ZIJ* 65 wordt ? ”

• E. Toes

Helaas is dit niet mogelijk Rob, een ingegaan pensioen kan niet meer tussentijds beeindigd worden maar dient uitgekeerd te worden na ingang tot aan de eind-richt leeftijd (65 jaar in dit geval).

de AOW-toeslag wordt inderdaad wel volledig gekort met het inkomen uit vroegere arbeid (zoals pre-pensioen). Eigenlijk is het in de beschreven situatie moeilijk om dit te voorkomen, als uw vrouw blijft werken tot aan haar 65ste wordt het opgebouwd pre-pensioen recht wel geconverteerd naar extra Ouderdomspensioen, echter wordt er dan waarschijnlijk alsnog gekort omdat uw vrouw in de periode voor haar 65ste inkomen uit arbeid heeft.

onderstaand vindt u de voornaamste opties;

1. Uw vrouw blijft gewoon werken tot aan haar 65ste, uw partnertoeslag wordt gekort met haar inkomsten echter is het ouderdomspensioen van uw vrouw hoger omdat haar niet-ingegaan pre-pensioen uitgeruild wordt (tegen ongeveer een factor 0,33) voor extra ouderdomspensioen.

(let op!: de formule voor de korting van de toeslag met inkomen UIT ARBEID is anders dan de korting met inkomen UIT VROEGERE ARBEID!. bij inkomen uit arbeid is er nog een stukje wat niet gekort mag worden),

2. Uw vrouw gaat op 58 jaar met pre-pensioen, uw partner toeslag wordt volledig gekort met deze uitkering. Op 65 jaar heeft uw vrouw haar reguliere ouderdomspensioen zonder verhoging. Let wel op, de premie die nog betaald moet worden voor het ouderdomspensioen wordt ingehouden op de pre-pensioen uitkering. Wanneer uw vrouw voor 60 uittreed is deze premie hoger. Dit komt om dat er in plaats van nog 5 jaar, 7 jaar premie betaald dient te worden.

het is geen optie dat uw vrouw simpelweg uitdienst gaat bij haar huidige werkgever zonder haar pre-pensioen in te laten gaan. Fiscale bepalingen hebben deze optie dichtgetimmerd. Wanneer iemand niet meer werkt gaat het pre-pensioen verplicht in op de pensioendatum (tussen de 60 en 62 jaar, verschilt per pensioenfonds).

uitgebreid verhaal, komt er helaas op neer dat de korting op uw AOW-toeslag moeilijk te vermijden is. Wanneer het pre-pensioen van uw vrouw in gaat, moet dit ook uitkerend zijn tot aan haar 65-jarige leeftijd.

als u nog meer vragen heeft… stel ze gerust!

• Rob

Beste E. Toes,

Bedankt voor de uitvoerige toelichting.

U was er trouwens vroeg bij vanochtend. Ik hoop toch niet dat mijn probleem u nachtrust heeft gekost ?

De enige troost is wellicht, dat er van de pré-pensien uitkering van mijn vrouw (bruto ca 4.000,- per jaar) volgens het pensioenfonds slechts ca 12,5% aan belasting/premies afgaat.

Maar op mijn partnertoeslag scheelt deze korting van 4000,- vermoedelijk alleen al aan belasting 42%

Blijft er hopelijk toch nog iets aan de strijkstok hangen.

vr.groet,

Rob