Mijn pensioenverzekeraar brengt mij de kosten van een pensioenverevening in rekening. De kosten kunnen niet in mindering op de waarde worden gebracht, want dat is volgens hun een niet toegestane vorm van afkoop. Weet iemand of dat echt zo is?
Hallo Henk,
Dat klopt, een verzekeraar mag de kosten van een eventuele berekening + administratieve last van een pensioenverevening in rekening brengen bij de hoofddeelnemer.
De kosten mogen niet van de aanspraak zelf afgehaald worden omdat dat, inderdaad, een niet toegestane, verkapte, afkoop is volgens de fiscus.
Hallo,
ook ik kreeg onlangs een melding van een pensioenfonds van mijn ex.
Mijn ex heeft het formulier voor verevening ingezonden. De kosten € 169,68 worden gelijkelijk in rekening gebracht bij mijn ex en mij, zoals zij zelf schrijven verdeeld conform het pensioenreglement (die ikzelf niet ken).
Deze brief begint met de zin “In antwoord op het door u ingezonden formulier…..”
Mag duidelijk zijn dat ik geen formulier toegezonden heb en ook niet bekend ben met het reglement. Kan ik hierover een klacht indienen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Hallo Netty,
Verevening van pensioenaanspraken werkt ongeveer zo;
De wet Verevening zegt dat de helft van het opgebouwde ouderdomspensioen (pre-pensioen ook wanneer daar sprake van is) in de huwelijkse ten goede komt aan de ex-partner. Tevens kom ook het volledige nabestaandenpensioen, opgebouwd in de huwelijkse periode, ten goede van de ex-partner.
Deze wet kan echter wel uitgesloten worden middels een afspraak hierover welke wordt vastgelegd in het echtscheidingsconvenant.
Wanneer iemand gaat scheiden, en de wet Verevening wordt niet uitgesloten in het echtscheidingsconvenant, dient dit binnen 2 jaar aan het betreffende pensioenfonds doorgegeven te worden. Zij maken dan de berekening van de pensioenaanspraken en zij dragen zorg voor de juiste afhandeling hiervan.
Uw ex heeft het formulier “Mededeling van echtscheiding in verband met Verevening van pensioenaanspraken” ingestuurd. Hij mag dit ook in zijn eentje doen echter, wanneer er bijzondere afspraken gemaakt zijn (zoals bijvoorbeeld een afwijking van de standaard 50-50 norm) voldoet het formulier niet en moet er altijd een echtscheidingsconvenant bijgevoegd worden met uw handtekening.
maar goed, het formulier is dus ingezonden en de betreffende verzekeraar rekent kosten voor de berekening..
Zij mogen dit doen als dit in hun reglement staat, het reglement moet ook openbaar toegankelijk zijn, dus u vindt het waarschijnlijk wel op hun website. (waar u het dus nog kan nalezen).
Bent u overgens langer dan 2 jaar geleden gescheiden? dit kan namelijk invloed hebben op het feit of er wel of niet betaald dient te worden..
Wat wel erg slordig is is het de regel die u aangeeft dat u het formulier heeft ingezonden, het is waarschijnlijk een standaard brief, maar blijft slordig.
U kunt ten allen tijde een klacht indienen waarneer u ontevreden bent over de gang van zaken. Veel pensioenfondsen hebben hier een klachtenprocedure voor (wat vaak simpelweg inhoudt dat het volledige verloop geanalyseerd wordt, de afhandeling van de klacht een versneld afwikkelingsproces ingaat, en dat u een vast aanspreekpunt heeft).
Echter denk ik niet dat uw klacht inhoudelijk veel voor u kan betekenen. Als de kosten die u moet betalen vastgelegd zijn in het reglement dan is het helaas niet anders. En zelfs al wordt uw klacht over de brief gegrond verklaard, wordt hier meestal alleen excuses voor aangeboden en wordt u een nieuwe brief toegezonden.
Zij zullen u geen (financiele) compensatie geven en zij zullen waarschijnlijk ook niet afwijken van hun reglement en de kosten kwijt schelden..
maar, niet geschoten is altijd mis!
succes!
met vriendelijke groet,
Emile
Dank voor het antwoord.
Vind het ongepast dat er een pensioenverzekeraar kosten in rekening brengt bij een mutatie bij de ex-partner én de verzekeringsnemer. Temeer dat er een bedrag gevorderd wordt waar helemaal geen berekening of verklaring voor gegeven hoeft te worden. Ik heb dus per mail een klacht ingediend.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?