verevening

• jan

Geachte Lezers,

Mijn, bijna ex, heeft bij het pensioenfonds voor het Schoonmaak-en Glazenwassersbedrijf tot 01-01-07, de volgende rechten opgebouwd.

Opgebouwd prepensioen tot 01-01-07 Euro 1.627,99

Extra ouderdomspensioen na omzetting van het

opgebouwde prepensioen Euro 423,28*

Contante waarde van het opgebouwd prepensioen

tot 01-01-07 Euro 1.678,46

* Dit extra ouderdomspensioen wordt bijgeteld bij het reeds gespaard

ouderdomspensioen.

Het pensioensfonds zegt dat de overheid een nieuwe wetgeving voor het prepensioen heeft vastgesteld, en daardoor de bestaande regeling moeten beeindigen. Hierdoor is de opbouw van het prepensioen beeindigd.

Wat blijft er van over voor mij als we gaan verevenen, en welke kosten komen daarbij.

Op het overzicht wat ik heb staat niets over nabestaandenpensioen. Is dit gebruikelijk, of heeft elk pensioenfonds dit niet.

Indien het er wel zou zijn, hoe gaat dat dan na de scheiding, ben ik de rechten dan kwijt, of worden deze ook verrekend.

Met dank voor moeite,

vr.gr. jan

• E. Toes

Hallo Jan,

Het klopt inderdaad dat er andere regelgeving omtrent pre-pensioen bestaat vanaf 1 januari 2006.

de opgebouwde pre-pensioenaanspraken zijn per die datum premie-vrij gemaakt, en geconverteerd naar extra ouderdomspensioen.

De Wet verevening is heel duidelijk;

alle opgebouwde aanspraken van het pre-pensioen en ouderdomspensioen in de huwelijkse periode worden gedeeld door 2 gedaan. De ene helft gaat naar de ex, de andere helft blijft bij de hoofddeelnemer.

Het volledige nabestaandenpensioen komt ten goede aan de ex. Echter komt het inderdaad voor dat er geen nabestaandenpensioen wordt opgebouwd. Volgens mij was inderdaad het BPF voor het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf hier 1 van. (voor de goede orde, als er wel nabestaandenpensioen opbouw was/is dan moet dit inderdaad wel op het overzicht staan).

Of er kosten aan verbonden zijn verschilt per pensioenfonds/verzekeraar. Wellicht zou een belletje met het betreffende pensioenfonds hier wat duidelijkheid over geven.

Wat er exact voor u overblijft moet u door het pensioenfonds laten berekenen.. ik heb hier geen inzicht in.

U kunt overgens, wanneer u niet wilt verevenen, de wet Verevening uitsluiten in uw echtscheidingsconvenant. Alle aanspraken blijven dan gewoon waar ze staan en geen enkele ex heeft aanspraak op de pensioenaanspraken van de ander.

Mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust!