Hoi Henk,
Je hebt neem ik aan zelf gevraagd wat het bedrag is na indexering.
Vraag vanaf datum scheiding tot heden alle percentages maar op.
En hoezo vaag?
Vrgrt,
Bedankt voor de reactie,
Sorry dat ik zo laat reageer maar door omstandigheden kon het niet eerder…
maar mijn ex heeft bij de verzekeringsmaatschappij direct na de scheiding gevraagd wat ze op jaarbasis uitgekeerd krijgt als ik 65 jaar ben, en dat was toen een bedrag van 1450 gulden.
Zij heeft ook bij de verzekeringsmaatschappij gevraagd wat ik haar nu met de indexering moet gaan betalen maar de maatschappij vind het te veel werk om mij op papier uit te leggen hoe die berekening tot stand is gekomen.
Kunnen ze dat gewoon weigeren?
Het was een ingewikkelde berekening volgens hen. en daarom krijg ik zélf niets te zien hoe het opgebouwd is voor mijn ex.
Alleen het netto bedrag hebben ze mij toegestuurd.
Het lijkt mij zoveel als een bedrag van €666 in 1987 opeens €1.080 word in 2011
Van het abp heb ik vóór die tijd ook een klein pensioen opgebouwd en die hebben het 50/50 gedeeld.
Geen idee of dat een goede berekening is.
Henk.
Hallo Henk,
Wettelijk ligt er niks vast met betrekking tot scheidingen uit die periode.
Ik vind het overigens kort door de bocht dat ze de berekening niet willen overleggen.
Ingewikkeld is een groot woord, die kennis moeten ze toch gewoon in huis hebben.
Je moet toch kunnen vaststellen of ze de berekening goed uitgevoerd hebben?
Het gaat overigens niet om een netto bedrag, maar om een bruto bedrag.
Bij jou aftrekbaar en bij je ex belastbaar.
Ik ben van mening dat je recht hebt op een deugdelijke berekening. Jij moet dat
bedrag immers gaan uitkeren aan je ex.
Neem aan dat het in beide gevallen gaat om pensioen dat door jou is opgebouwd.
Het lijkt me overigens niet juist dat het ABP precies 50/50 gedeeld heeft.
Als ik jou was, zou ik er op staan dat ze een deugdelijke berekening overleggen.
Vergezeld van alle indexeringen vanaf datum scheiding tot heden.
Ben je overigens bij je werkgever, ten tijde van de scheiding blijven werken?
Indexering is namelijk alleen van toepassing vanaf het moment dat jouw opgebouwde
aanspraken geïndexeerd worden. Als dat vanaf datum scheiding het geval is, is het
heel goed mogelijk dat dat bedrag gestegen is tot de door jou aangegeven hoogte.
Met vriendelijke groet,
Peter
Hallo Peter.
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Ik ga zéker eisen dat de verzekerings-maatschappijen een goed deugdelijke informatie gaan verstrekken.
De laatste pensioenaanspraken zal misschien moeilijk zijn omdat het fonds verschillende keren in andere handen is over gegaan.
De laatste jaren,nu dus bij Aegon en daarvoor bij Opthas en het havenpensioenfonds, en daar doet Aegon moeilijk over, te ingewikkeld zoals de meneer aan de telefoon zei.
Maar hoe kan ik dan weten of de berekening klopt? Dus dank voor de reactie, ik ga er over bellen met Aegon.
ik heb ook nog een klein pensioen bij het ABP, en daar zeggen ze omdat ik na mijn scheiding later opnieuw getrouwd ben krijg ik de helft van het opgebouwde pensioen, anders zou ik het dubbele hebben gekregen, heeft u hier wel eens van gehoord?
Ik snap niks meer van die redeneringen, en soms denk ik wel eens dat ze het zelf ook niet snappen wat ze op dat moment vertellen.
Maar voor een leek is deze materie erg moeilijk te begrijpen, fijn dat u hier zoveel werk van maakt om te helpen.
Hartelijk dank alvast voor alles.
m.vr.gr.
Henk.
Henk,
Heb je aan het ABP aangegeven dat het om een scheiding ging van voor 1 mei 1995?
Neem aan dat je dit per telefoon gevraagd hebt, dus niet schriftelijk.
Het lijkt er namelijk op dat deze boodschap niet goed overgekomen is en dat ze je
een antwoord gegeven hebben op basis van een scheiding na 1 mei 1995.
Klopt?
Vrgrt,
Peter
ik ben gescheiden in 1985, tijdens het Boon - van Loon systeem. Destijds is de afspraak gemaakt dat mijn ex-partner haar aanspraak op pensioenrechten verruild voor kwijtschelding van de helft van de schuldrest. De pensioenuitvoerder wil thans het nabestaandenpensioen echter niet wijzigen in een nabestaandenpensioen voor mijn huidige partner hetgeen betekent dat bij mijn overlijden mijn ex toch nabestaandenpensioen ontvangt en mijn huidige partner niets.
Kan ik hier iets tegen doen ?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?