Berekenen Boon van loon

  • Petra188

    Hallo Peter,

    Dank voor je antwoord. Maar tevens het volgende.

    Ik begrijp dat op moment van pensioen gaan het pensoienfond de gehele som ineens“uitkeerd” waarmee een lijfrente ingekocht kan worden.

    Vraag:

    1: Moet mijn Ex die som geld dan doorgeven aan mij, of blijf ik afhankelijk van hem vwb de maandelijkse uitkering.

    2); Kan hij (als bovenstaande zo is) naar eigen believen bv deze som beleggen en hiermee risico aangaan ten koste van mijn zekerheid ? Is dit correct ??

    Heb je hier ideeën over ?? Alvast dank

    Petra

  • herman

    ik zit in het zelfde schuitje maar mijn ex is naar 5jaar weer hertrouwd . hoe moet het nu ? hoef ik maar voor 5jaar aan haar te betalen?

  • Peter Jung

    Petra,

    Het pensioen wordt maandelijks achteraf aan je ex-partner uitgekeerd.

    Jij hebt dus ook maandelijks achteraf recht op het bedrag.

    En recht op indexatie als het pensioen van je ex ook geindexeerd wordt.

    Jouw opmerking over lijfrente, begrijp ik niet.

    Pensioen kan nimmer omgezet worden naar lijfrente.

    En lijfrentes vallen niet onder het Boon van Loon arrest of de

    Wet Verevening Pensioenrechten bij scheiding.

    Met vriendelijke groet,

    Peter

  • Peter Jung

    Herman,

    Levenslang.

    Peter

  • Tineke van Brecht

    Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat mijn moeder de daadwerkelijke pensioenaanspraken betaald krijgt.

    Mijn moeder (geb, 14-8-1925) is van 1944 tot 1984 gehuwd geweest met mijn vader (geb. 5-10-1925). Hij heeft tot zijn pensioen in overheidsdienst gewerkt. Dit betekent dus een pensioenregeling op basis van eindloon. De officiële scheiding is in februari 1984 uitgesproken. Hierdoor valt zij onder de Boon/ van Loon regeling.

    In 1992 is de boedelscheiding geregeld waarbij er een alimentatie is vastgesteld van fl. 400,00 per maand. Dit bedrag is lager dan er daadwerkelijk aan alimentatie betaald zou moeten worden omdat er zogenaamd veel schulden waren.

    Ik heb het vermoeden dat de maandelijkse Pensioenbetaling die hij op dit moment doet gebaseerd is op de toen vastgestelde alimentatie.

    Bij de boedelscheiding (1992) is door het ABP een contante pensioenwaarde berekend van plusminus fl. 20.000,– . Het kan zijn dat het ABP in 1984 een berekening heeft gemaakt op basis van het nabestaandenpensioen.

    Hoe zit het dan met het ouderdomspensioen?

    Ik probeer te achterhalen wat de pensioenrechten van mijn moeder moeten zijn. Van het ABP krijg ik geen inzicht in het pensioen en mijn vader wil het ook niet geven. Het ABP geeft aan dat mijn moeder geen partij is in deze. Op dit moment ontvangt zij maandelijks € 187,00. Ik weet bijna zeker dat dit bedrag lager is dan de rechtmatige pensioenaanspraken.

  • Albert

    Hallo beste mensen,

    Ik zit met een vraag,ik ben in 1983 gescheiden en tijdens die

    scheiding is een covenant opgemaakt waarin beide ex partners

    verklaren in zake de huwelijkgoederen gemeenschap niets meer

    van elkaar te vorderen te hebben.

    Alles is hier dus geregeld.

    Nu bij pensioenering komt mijn ex vrouw om de verdeling

    van het ouderdomspensioen.

    Kan dit zomaar,wie kan mij hierover inlichten.

  • Peter Jung

    Hallo Tineke,

    Je moeder ontvangt wel een gedeelte van ouderdomspensioen van je vader, alleen jij denkt dat dat niet gebaseerd is op het Boon van Loon arrest. Klopt?

    Ik kan een indicatieberekening voor je maken om te bepalen of het bedrag juist is, maar dan heb ik wel wat meer gegevens nodig.

    Het ABP heeft indertijd naar alle waarschijnlijkheid een brief verstuurd waarin zowel de aanspraken als de contante waarden vermeld staan. Deze zou ik graag digitaal van je willen ontvangen.

    Daarnaast heeft je moeder recht op een zogenaamd Bijzonder Weduwenpensioen.

    Als je me een opgave kan verstrekken van de aanspraak op het moment van scheiding en van de aanspraak

    per 1 januari 2009 kan ik vaststellen of je vader de bedragen juist geindexeerd heeft.

    Met het oog op de veelheid aan privacy gegevens denk ik dat het handig is om dit niet via het forum te doen.

    Stuur maar een mail naar : info@pensioenscheiden.nl

    Met vriendelijke groet,

    Peter Jung

  • Peter Jung

    Hallo Albert,

    In BW 3 art 179 2e lid van het Burgerlijk Wetboek staat vermeld dat nadere verdeling van een ontbonden gemeenschap kan worden gevorderd, indien bij een verdeling tot de gemeenschap behorende goederen zijn overgeslagen.

    Ook kan verwezen worden naar BW 3 art 178 1e lid waarin vermeld staat dat verdeling te allen tijde gevorderd kan worden.

    Als je ex-partner aannemelijk kan maken dat er niet gesproken is over het pensioen, denk ik dat ze een goede kans maakt om alsnog volgens het Boon van Loon arrest te komen tot een verdeling van pensioen.

    In het algemeen gaat het overigens om niet al te grote bedragen. Oorzaak: de waarde van het nabestaandenpensioen wordt verrekend met de waarde van het ouderdomspensioen.

    Met vriendelijke groet,

    Peter Jung

  • CV

    Ik ben getrouwd in 1974 en gescheiden in 1989.

    Opname in het pensioenfonds was 1983.

    In 1992 (toen ik mijn werkgever voor 3 jaar verliet en later in 1995 weer in dienst kwam) had ik een ouderdomspensioen van € 7.600,00 opgebouwd.

    De rechten voor mijn ex hebben alleen betrekking op de 6 jaren dat ik deelnam aan het pensioenfonds ???????????????????

    Kan iemand bij benadering zeggen wat mijn pensioenverplichtingen t.o.v. mijn ex zijn.

    Vanaf 1995 heb ik weer deelgenomen aan het pensioenfonds van mijn werkgever.

    Gezien mijn naderende pensioenering ben ik vreselijk nieuwsgierig naar een antwoord.

    Vr. gr.

    Cees V.

  • Jannie Meij

    Geachte heer,

    met 3 maanden wordt mijn ex 65,en krijgt pensioen van het ABP.In het convenant (1995)iis afgesproken een deling van 6594.-gulden p.j.Nu is mijn vraag,moet ik mijn ex zelf schriftelijk hierom vragen,is er evt.ook een standaard schrijven hiervoor die ik kan downloaden.Of moet ik dit via een advocaat doen.

    hoogachtend,

    Jannie