Berekenen Boon van loon

• Peter Jung

Hallo Paul,

De laatste zin toegevoegd. Alleen berekening op datum scheiding zelf is juist.

Dus alles was zichtbaar.

In principe antwoord ik kosteloos op dit forum. Als je me via mijn website

benaderd had, had ik je zondermeer wat in rekening gebracht.

Ik laat het dus aan jou over.

vrgrt,

Peter

• Koen

Peter,

Wat een verhelderend forum, ik heb zelf wat vragen over het ‘Boon van Loon’ pensioen dat mijn moeder van mijn vader krijgt (gescheiden nov. 1993). Eerst wat cijfers:

Ouderdomspensioen (OP)

Contante Waarde (CW) nov 1993: € 50.968

Aanspraak per jaar: € 9.854

Faktor: 5,172525777

Nabestaandenpensioen (NP)

Contante Waarde (CW) nov 1993: € 16.543,00

CW Bedrag voor verrekening (onder Boon van Loon): € 17.212,50

Door pensioenfonds berekende jaaruitkering BvL: € 5.706,48 (geïndexeerd t/m 1-juli 2007)

Faktor: 3,016307776

Mij vragen:

-De jaaruitkering voor mijn moeder (de ex-partner van verzekerde) geeft een andere faktor (in het voordeel van mijn moeder). Enig idee hoe dit kan? Zou dit door de indexatie kunnen komen?

-Het pensioenfonds van mijn vader rept over Nabestaanden Pensioen (NP). Wat is het verschil met Bijzonder Partner Pensioen (BPP)?

-Het NP/BPP is eigendom van de ex zoals je zegt op je site en wordt daarom afgetrokken van de helft van het totale pensioen. Maar het gaat pas in als mijn vader overlijdt (en dan in de plaats van het BvL OP) dus het kan zo zijn dat mijn moeder hier nooit aanspraak op zal maken! Waarom is dit?

-Aangezien NP/BPP is opgebouwd, waarom komt het dan alleen vrij bij overlijden?

-Is het niet veel gunstiger voor mijn moeder (en geen verschil voor mijn vader) om een algehele conversie te doen? Alleen dan krijgt mijn moeder helemaal niets meer bij overlijden waarschijnlijk. Is dat de keuze? Meer geld nu, maar risico dat je na overlijden niets meer hebt als ex?

Alvast bedankt!

Groet,

Koen

• Peter Jung

Hallo Koen,

Op basis van bovenstaande gegevens zou het te verrekenen Boon van Loon pensioen op het moment

van scheiding 17.212,50 : 5,1723158 = € 3.327,81 bedragen.

Volgens jouw gegevens is laatstgenoemd bedrag jaarlijks geindexeerd tot € 5.706,48.

Dus gestegen met 71,47%. Er is kennelijk sprake van een premievrij pensioen of een

geindexeerde middelloonregeling.

Ondanks dat de aanspraak van het Bijzonder NP niet gegeven staat lijkt de contante waarde

van het NP overigens aan de te lage kant.

Op het moment van scheiding wordt het opgebouwde Nabestaanden/Weduwen of partnerpensioen

omgezet in een Bijzonder Nabestaanden/Weduwen of partnerpensioen. What's in a name!

Vanaf de datum dat het levenslange pensioen van je vader ingaat, dient je vader maandelijks aan

je moeder 1/12 deel van het berekende Boon van Loon pensioen over te maken.

Een nabestaandenpensioen komt alleen tot uitkering ingeval overlijden plaatsvindt voor of

na de pensioendatum en wordt alsdan levenslang uitgekeerd.

Het NP vervalt als je moeder komt te overlijden.

Voor conversie heb je toestemming nodig van de verzekeraar. Wettelijk kan je geen conversie afdwingen.

Ik denk niet dat een verzekeraar 18 jaar na datum scheiding nog bereid is mee te werken aan conversie.

Om deze vraag te beantwoorden zijn ook de geboortedata van je ouders nodig en de hoogte van het

Bijzonder NP nu, even afgezien van het feit of je daar nu nog toestemming voor zou kunnen krijgen.

Conversie kan ook nadelig voor je vader zijn. Als je moeder als eerste komt te overlijden is hij de helft

van zijn pensioen kwijt.

Vrgrt,

Peter

• Koen

Hoi Koen,

je vraagt:

-De jaaruitkering voor mijn moeder (de ex-partner van verzekerde) geeft een andere faktor (in het voordeel van mijn moeder). Enig idee hoe dit kan? Zou dit door de indexatie kunnen komen?

Nee, dit komt niet door indexatie. De indexatie voor zowel je vader als je moeder zijn hetzelfde. Bij een Boon-van Loon krijgt de vrouw meestal meer contante waarde toegewezen omdat de levensverwachting van vrouwen hoger is.

-Is het niet veel gunstiger voor mijn moeder (en geen verschil voor mijn vader) om een algehele conversie te doen? Alleen dan krijgt mijn moeder helemaal niets meer bij overlijden waarschijnlijk. Is dat de keuze? Meer geld nu, maar risico dat je na overlijden niets meer hebt als ex?

Conversie betekent dat de contante waarde van het pensioen dat na de echtscheiding aan je moeder is toegewezen, wordt omgezet tot een persoonlijk pensioen voor je moeder. Met andere woorden, ze krijgt dit pensioen pas als zij 65 wordt en zal dit levenslang uitgekeerd krijgen. Het pensioen voor je moeder is dan compleet ‘onafhankelijk’ van je vader geworden.

• corry koopman van doeland

Hallo Peter

Ik zit met een vraag

Zit er op de Boon van Loon Arrest een verjarings termijn???? Dit las ik namelijk afgelopen zaterdag in de telegraaf . 20 jaar ???????

Mijn man is in maart 1984 gescheiden , in juni 2006 met pensioen gegaan en nu heeft zijn ex vrouw december 2007 pas aangegeven zijn pensioen op te willen eisen

Wij waren hier van niet op de hoogte en moeten nu met terugwerkende kracht haar gedeelte terug betalen .

Kunt u aangeven hoe dit zit.

En als het klopt hoe kunnen wij haar opeisen pensioen dan stoppen

Al heel erg bedankt corry

• Peter Jung

Hallo Corry,

Verhaal Telegraaf klopt niet.

Boon van Loon kan niet verjaren.

Zie hiervoor BW 3 art 178 1e lid

Telegraaf via mail hier al op gewezen. Hebben ontvangst mail bevestigd en

aangegeven dat ze er zsm op terugkomen. Als ze gereageerd hebben zal

ik hun reactie vermelden op mijn website.

Zie ook pagina 3 en 7 op mijn website

Vrgrt,

Peter

• Peter Jung

Hallo Corry,

30 april 2011 Telegraaf: Het Boon van Loon arrest verjaart na 20 jaar:

Hierop gereageerd naar de Telegraaf. Onderstaand een deel van haar antwoord:

"Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ben het met u eens dat er discussie over het al dan niet verjaren mogelijk is.

Ik heb het hier met een aantal rechters en advocaten over gehad en het is duidelijk een interessant onderwerp.

Ik zal overigens de Telegraaf voorstellen om een aanvulling te plaatsen,

die er op neer komt dat er signalen zijn (te allen tijde) dat ook na 20 jaar

een vordering tot verdeling van het pensioen mogelijk blijft"

Vrgrt,

Peter

• S Zalme

Hi Peter,4 January is er een vonnis uitgesproken tegen mijn Ex.Hij heeft 2 pensioenen en hij wil niet mee werken ook is de vonnis naar de pensioen toegestuurd en ook niet mee werken.Daar voor kan de deurwaarde geen beslag opleggen.Op de dag van de scheiding werd de pensioen opbouw bekend.Mijn ex werd 65 , 2010 Ik heb ook de opgebouwde pensioen in guldens wij waren 22 jaar getrouwd onder de boon van loon .Graag wil ik weten hoe moet ik verder.

vrgr SZalme

• Ria1947

Dag Peter,

In de eerste plaats mijn complimenten voor deze site. Voor ingewikkelde situaties als scheiding en pensioen, vooral als dit in het verleden heeft plaatsgehad, zeer bruikbaar.

Mijn man is vorig jaar met pensioen gegaan en heeft nu ook bericht van zijn ex ontvangen, dat zij haar deel van zijn tijdens hun huwelijk opgebouwde pensioen opeist.

Het eerste huwelijk van mijn man duurde van 1970 tot nov. 1983.

In die periode was mijn man bij een bedrijfspensioenfonds aangesloten vanaf 1970 tot 1974, waarna hij voor zich zelf is begonnen (zonder pensioenvoorziening), maar per 01-01-1980 heeft hij naast zijn werk nog een parttime-baantje aangenomen en hiervoor is hij weer bij een bedrijfspensioenfonds aangemeld, waarvan hij vanaf zijn 60e een prépensioentje heeft ontvangen en nu dus een (klein) pensioentje.

Wij hebben dus meteen contact opgenomen met de betreffende pensioenfondsen en mijn man kreeg toen in eerste instantie te horen dat voor zijn ex een byzonder nabestaande pensioen was gereserveerd, wat enkel tot uitkering zou komen bij zijn overlijden.

Ik ben toen gaan googlen, omdat dit antwoord me niet overtuigde en ben toen op jouw website gestuit.

Mijn man heeft toen opnieuw contact opgenomen met beide pensioenfondsen en verwezen naar het Boon van Loon arrest en het laatste fonds (PGGM) heeft meteen toegezegd een berekening voor hem te zullen maken.

Het eerste fonds (1970-1974) blijft echter volhouden, dat er enkel sprake is van het byzonder naberstaande pensioen en dat het BvL arrest hier niet van toepassing is.

Mijn vraag is: Klopt dit laatste? en zoja, komt dit doordat hij niet meer actief lid van het fonds was ten tijde van het BvL arrest. Of is er bij het BvL arrest ook sprake van een vereveningsgrens?

Zij hebben nl. zijn pensioenrechten ook in een keer afgekocht, omdat het jaarbedrag onder een bepaald minimum uitkwam.

Sorry voor het lange verhaal, maar het antwoord kan waarschijnlijk kort zijn, waarvoor bij voorbaat onze hartelijke dank.

• Peter Jung

Hallo Ria,

Alle aanspraken opgebouwd tot de datum scheiding vallen onder het Boon van Loon arrest.

Dus ook de aanspraken bij het eerste fonds.

Voor zover mij bekend golden er toentertijd geen minimum bedragen. Je geeft aan dat het

ouderdomspensioen wat in die periode is opgebouwd door het fonds is afgekocht.

Gezien het feit dat het is afgekocht ging het om een ouderdomspensioen wat beneden de

afkoop grens ligt. Formeel was een Boon van Loon berekening op zijn plaats geweest. Ik kan

me voorstellen dat het fonds geen zin heeft om een berekening te maken. Je praat namelijk

over een klein bedrag. Schiet voor het fonds het doel wat voorbij.

De ex zou aanspraak kunnen maken op een klein gedeelte van het afgekochte bedrag.

Vrgrt,

Peter