pensioen verplichten

• erna

ik heb een nul uren contract en werk dus zeer onregelmatig, verdien 10 euro per uur incl vakantie toeslag heb een contract voor een half jaar gekregen vanaf juni 2007 en daarna geen contract meer ontvangen wel loonstroken werk er nu nog steeds wil mijn werkgever ons verplichten een pensioen te nemen er zijn overigens wel vaste krachten in het bedrijf, kan dit zomaar ? dan houd ik helemaal niets meer over per uur

• E. Toes

Hallo Erna,

De situatie zoals die u omschrijft mag inderdaad. De werkgever is in beginsel niet verplicht een pensioen toe te zeggen (er is immers geen wettelijke verplichting hiertoe). Het is echter zeer goed mogelijk dat de werkgever een pensioen moet realiseren. Bijvoorbeeld omdat deelname in een bedrijfstakpensioenfonds verplicht is gesteld of omdat dit in een collectieve arbeidsovereenkomst is bepaald.

Als uw werkgever niet is aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds (BPF), is het heel goed mogelijk dat de pensioentoezegging vaststaat in de CAO.

Wat wel apart is is dat u geen op dit moment geen contract heeft.. als u een contract heeft gehad voor een half jaar, dan zou er na dat halve jaar toch weer iets moeten komen. Al is het maar een contract waarin staat dat u een oproepkracht bent.

U zou opzich in gesprek kunnen gaan met uw werkgever, naar mijn weten mag er namelijk (voor indiensttreding) afstand gedaan worden van pensioenopbouw. Dit is echter wanneer de werkgever onder een BPF valt. Hoe het precies zit met bepalingen in de CAO weet ik niet.

Zoiezo is het verstandig om de pensioentoezegging die vastgelegd is in de CAO op te zoeken en te kijken wat daar nou precies staat.

succes!