afkoop pensioen abp ivm emigratie turkije

• Carli Varga

Ik ga 6 augustus emigreren naar Turkije en wilde mijn abp pensioen afkopen. Wat zijn voor mij de meest gunstige manieren om dat te doen belastingtechnisch.

Er staat dat als ik mijn uitkering blijf ontvangen tot mijn 65 e levensjaar ik ben nu 55 jaar oud dat ik dan vanaf mijn 65e jaar Euro 4.328,– pensioen ga genieten per jaar.

• E. Toes

Hallo Carli,

Per 1 januari 2007 is een aanvullend deel van de nieuwe Pensioenwet van kracht. Afkoop in verband met emigratie is helaas niet meer toegestaan

Uw aanspraken moeten dus blijven staan tot aan de pensioneringsdatum, waarna u er een maandelijkse uitbetaling van ontvangt.

• Joyceline Winklaar

Geachte,

Bij mijn laatste werkgever heb ik zeer kort gewerkt en een pensioenbedrag opgebouwd van € 5700. Ik gaan emigreren en wens het pensioen af te kopen. Uiteindelijk levert dit bedrag in 2018 waarschijnlijk slechts € 50.00 per maand op. Reaal weigert mede te werken aan de afkoop. Volgens mij ten onrechte omdat het hier gaat om een zeer klein belang en helemaal wordt opgegeten door de kosten die Reaal nog in rekening gaat brengen. Bij wie kan ik terecht om dit voor mij te bepleiten?

M vr gr