offerte pensioenverzekering

• Leen

Goedenmiddag,

1-1-2008 zou mijn pensioen ingaan,19 maart 2008 kreeg ik een offerte van de verzekeringsMij, vrijdag j.l door mijn bank (tussenpersoon) besproken, met de volgende gevens;

Ouderdomspensioen per jaar € 16.404,00 minus 5,1 % zorgverzekering

Partnerpensioen per jaar € 11.484,00

De koopsom bedraagt € 343.308.03 opgebouwd over 30 jaar,(start 1978 tot 1 december 2007.)

Ik vind de uitbetaling veel te laag en over te lange periode, n.l. 20 jaar,wat voor alternatief kan ik kiezen.

Is de koopsom in een keer opeisbaar?

Kan ik voor een lijfrente kiezen?

Kan het bedrag ook in 10 jaar uitbetaald worden,het is mijn geld (gereserveerd) maar ik kan er niet over beschikken,zoals ik wil,ik leef nu en wil graag nog een paar jaar genieten.

• Simon Kabelfoon

Dat is helaas niet zo 1-2-3 te beantwoorden, omdat veel afhangt van de redactie van uw polis (neem aan dat het om een lijfrenteverzekering gaat en niet een pensioenverzekering).

Is er gebruik gemaakt van overgangsrecht Brede-herwaardering, knip gemnaakt met IB-2001 om maar wat te noemen (zal u niet direct wat zeggen, maar is WEL relevant).

Afhankelijk van de antwoorden op o.a. die vragen kan pas beoordeeld worden wat uw mogelijkheden zijn met uw lijfrente-kapitaal.

De bank heeft u wellicht een zogenaamde bancaire lijfrente aangeboden (die kent een maximum termijn van 20 jaar, maar kent GEEN mogelijkheden voor korte uitkeringsduren, waar u wellicht wel (gedeeltelijk) aanspraak op zou kunnen maken).

Veel banken hebben (goede) financieel planners in dienst (welke bank is het hier?) en die zouden u veel meer over dit onderwerp en uw mogelijkheden moeten kunnen vertellen.

Blijkbaar heeft men hier in eerste instante voor de makkelijke weg van een standaard-oplossing gekozen.

Komt u er met de bank niet uit of geeft men u niet de antwoorden die u verwacht, vraag dan eens een second-opinion aan een deskundige op dat gebied.

Wellicht kunt u melden in welke regio u woonachtig bent, dan kan ik mogelijk een collega noemen die van dienst kan zijn.