Collectief pensioen verplicht?

• Nath

Goedendag,

Ik heb ff een vraag over collectief pensioen:

De 3 afgelopen jaar hadden wij geen pensioen regeling bij mijn werkgever…we kregen ipv een vergoeding van 6% direckt op onze salaris gestoord…

Nu hebben ze dat opgesteld en zeggen somigen van mijn collega ‘s dat diegene die ze hebben gekozen, zijn de werknemers verplciht om mee te doen aan de pensioen ’s plan bedrijf.

Het lijkt me een beetje raar omdat somigen hebben al een eigen pensioen plan (lijfrente regeling ,levensopregeling spraa rekening enzo) en niet per se aan deze offerte mee willen doen en hun huidige afzeggen….

Kan er iemand mij meer over vertellen?

Als ik dat zelf wilt regelen heb ik toch de keus?

Alvast bedankt!

Nathalie

• E. Toes

Hallo Nathalie,

Er is geen wettelijke pensioenverplichting. Echter wanneer de werkgever een pensioenregeling opneemt in zijn Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) dan kan dit inderdaad verplicht worden.

De inwerkingtredingsdatum van de pensioenregeling mag de werkgever zelf bepalen in overeenkomst met de verzekeraar waar de regeling wordt ondergebracht. Hij kan bijvoorbeeld een datum van 3 jaar geleden aanhouden, de “achterstallige” kosten komen dan wel voor rekening van de werkgever.

U kunt opzich wel afstand nemen van de pensioendeelname. Aangezien ik geen volledig plaatje heb van uw situatie kan ik helaas geen concreet antwoord geven op uw vraag.

Ik denk dat uw werkgever u een goed antwoord kan geven op de vraag of uw wel of niet verplicht bent om mee te doen aan de regeling. Zoiezo is hij verplicht u hier zo goed mogelijk over te informeren.

Nog wel even voor de duidelijkheid;

een levensloopregeling en een spaar-regeling zijn geen pensioen. Ook is een lijfrente geen pensioen. Er zijn namelijk nogal wat fiscale verschillen.

• Nath

Beste E.

Situatie is: ik werk 3 jaar bij deze werkgever, we krijgen boven onze bruto salaris een extra 6% ,aangezien het berijf geen pensioen regeling had, was dit direkt op onze rekeing betaald (met belasting erop) de rest kon je op een spaar rekening of wat anders mee doen. Nu komen ze met een collectief waar iedereen mee moet doen. Bij mee valt het niet op de juiste moment. Ik heb al wat verhoging (extra waternet, huur + 60 euros per maand) en dan gaat mijn salaris achteruit ook nog (netto en bruto). Ik heb een kindje op komst en met de kosten van kinderopvang vanaf 01-08 zal ik niet kunnen rond komen. Ik was plan plan om een spaar rekening te openen en leven verzekering aansluiten maar nu kan dit ook niet meer.

Per januari zal ik tussen zorg verzekering en pensioen moeten kiezen want ik kan geen 200 euros pm missen op mijn salaris (premie zorgverzekering en pensioen).

Ik ben bang dat ik meer dan 100 euros netto op mijn salaris zou moeten betalen aan premie. Ik weet hoe die regeling duur zijn en dat gaat bij mij echt niet!

Daarom ben ik kwaad dat zelf aan wat ik mijn hard verdiende geld moet uitgeven ook nog bepaald wordt. Ik krijg mijn reiskosten alleen voor de helft vergoed

als alles betaald zou zijn tussen rekeningen, huur, schuld, verzekeringen en de rest hou ik niets meer over! ik ga dus werken voor niets!

• E. Toes

Hallo Nath,

De kosten die u zou moeten betalen vallen niet te voorspellen.. Er zijn heel veel verschillende soorten pensioenregelingen en zelfs nog maar sub-vormen hiervan.

Uw werkgever is verplicht u goed te informeren over de regeling en de daar bijkomende kosten voor de werknemer.. heeft hij dit al gedaan?

zo nee, dan is het wellicht goed om in gesprek te gaan met uw werkgever. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat u door een nieuwe pensioenregeling opeens in financiele problemen komt.

U geeft aan dat uw eigelijk een levensverzekering had willen afsluiten. Een individuele lijfrente is over het algemeen duurder dan het opbouwen van pensioen. Bij een collectief pensioen krijgt u bijvoorbeeld collectiviteits-korting, omdat de regeling relatief makkelijker valt te administreren voor meerdere personen. Pensioen is in dit geval een veel goedkoper alternatief.

Het enige wat ik u kan aanraden is om u goed te laten informeren door uw werkgever en hen ook uw situatie uit te leggen. Misschien vallen de kosten nog mee…

Succes!