65+60+

• paulette

1 gaat in de aow, en 1 moet 2/3 van haar verdiende loon inleveren.

dat is in mijn geval 666,-euro in alles precies het minimum.

1/3 mag ik daarvan houden. en dat mij aansporen nog langer te werken.

aow is puur bijstands uitkering. ik voel me aan alle kanten genaaid door de staat.

dan mag ik 200,25 bruto erbij verdienen, dat is 96 uur per maand werken voor 333,- euro. wie is er nu zo gek? ik snap nu pas waarom er oudjes zijn die of zich van het leven beroven of op de jat toer gaan. in alles hebben we geen rechten meer alleen maar plichten en wie weet wat die duivels nog onder het gras aan adders hebben zitten. gewerkt man doodziek gewerkt in de wao, ik bij verdienen voor mijn oude dag. die oude dag is strakjes bij albert heijn vragen of ik het oude brood mag hebben voor de eendjes ?? is dit nederland?

• paulette

wie kan mij adviseren, doorwerken ondanks? of stoppen met vervroegd pensioen.

dit is ook net geen vetpot. staat gelijk aan 666,- euro. want dan moet ik mijn pensioen aanspreken. en kan ik dan beter een hogerder pensioen opbouw aanvragen? i.v.m. bruto loon? en fiskaal voordeel?

ik moet dan nog 5 jaar +/- als ik dat wil, wie maakt het me duidelijk? ik ben een beetje blind van woede.

HELP

• E. Toes

Hallo Paulette,

U hoeft geen 2/3 van uw loon in te leveren.. de partnertoeslag van uw man wordt echter wel gekort als u inkomsten uit arbeid heeft. Korten is iets anders dan afdragen.

De hoogte van de uitkering is door de jaren heen kwa koopkracht nooit verminderd. De hoogte van het bedrag nu is uiteraard wel afhankelijk van de huwelijkse staat van de betreffende personen, maar wordt vooral gezien als een aanvulling op een pensioen.. een extraatje zeg maar.

Maar goed, het is zoals het is…

om uw vraag te beantwoorden;

Een inhoudelijk oordeel over of u wel of niet moet stoppen met werken is er niet.. U moet voor uzelf beoordelen of stoppen met werken het waard is of niet.

U kunt uiteraard ook met pensioen gaan, echter wordt dit ook gekort op de eventuele partnertoeslag.

Een “verhoging van de pensioenopbouw aanvragen” is niet mogelijk.. als u pensioen opbouwt via uw werkgever dan heeft uw werkgever een overeenkomst met het pensioenfonds en daar dienen zij zich aan te houden. Zelfs als het kon betekend een verhoogde opbouw ook hogere kosten.

Een goed advies in deze situatie is moeilijk te geven.. aangezien ik uw volledig situatie niet ken. Beste zou zijn om u goed te laten informeren door de SVB (de uitvoerinstantie van de AOW) en wellicht uw pensioenfonds om zo het beste er uit te halen.

Helaas is het zoals het is.. hoe kwaad u ook wordt.

Succes!

• paulette

hallo E.Toes, ik zit precies met alles net op het nippertje. ik wil mijn baan niet kwijt. ik wil nog niet stoppen, maar wat mijn man van zijn pensioen over houd weet ik niet, het zou net kunnen, wij zijn geen brassers, daar is mijn man al te ziek voor. maar gewoon leven zou fijn zijn. ik heb als kind giga armoede gekent.

omdat mijn moeder alleen is gelaten met 4 kinderen, vaak genoeg met een lege maag naar bed gestuurd, de gedachten al maakt dat ik in paniek raak. maar heel hartelijke dank voor je mededeling hierover. met mijn schoondochter die toevallig deze materie aan het leren is kon mij ook al een eind op weg helpen. heeft me een boek sociale rechten gegeven. nomaals bedankt voor je reactie. met vriendelijke dank. paulette