waardeoverdracht en aanvulling pensioen

• Robert

Dag Redactie,

Ik zal pensioen ontvangen van 4 werkgevers. Eigenlijk waren het er 5, maar een daarvan is zomaar gestopt, zonder mijn toestemming, en komt nooit tot uitkering omdat ik daar minder dan 1 jaar pensioengevend in dienst was. (daar begint de diefstal al!)

Maar goed. In mei 2005 werd ik 25 jaar. Ik heb bij de eerste 2 werkgevers een modaal inkomen verdiend. Resp.van okt. 2001 tot en met april 2003 en bij een andere werkgever van mei 2003 tot en met augustus 2004. Daarna flink achteruit in inkomen, door ander werk (en dus ook hierover maar een klein pensioen later) via uitzendbureau, dit van september 2004 tot en met oktober 2005.

Daarna nogmaals licht achteruit in inkomen, maar wel vaste baan nu van november 2005 tot en met heden. Ik verwacht, ondanks het lagere inkomen t.o.v.

vorige banen, definitief te blijven bij deze werkgever en hier dus mijn pensioen te halen.

Mijn vragen: is het voor mij logisch om waardeoverdracht aan te vragen over mijn vorige banen/pensioenopbouw, of juist niet, omdat mijn loon vroeger hoger lag?

En: is het handig om spaarloon te gaan gebruiken om een fiscaal aftrekbare lijfrente te gaan betalen, vanwege dubbel fiscaal voordeel?

Ik denk nl. dat mijn pensioen best laag zal zijn, dus ik wil zelf wel wat aanvullen.

Kun je iets met deze informatie of moet ik gewoon eens een afspraak maken

met een pensioenadviseur?

hartelijke dank,

Robert

• Robert

In mei 2001 werd ik 25 jaar.

• E. Toes

Hallo Robert,

Het “laten vervallen” van een pensioen wanneer de deelnemingsperiode korter dan 1 jaar is was mogelijk tot enige tijd terug. (nu is dat wettelijk geregeld dat premie-resitutie om die reden niet meer toegestaan is).

Het betreffende pensioenfonds mocht voor 1 januari 2008 nog besluiten tot premierestitutie wanneer de deelnemingsperiode korter dan 1 jaar was. Dit houdt wel in dat uw dus het ingelegde werknemers deel dient terug te krijgen van uw toenmalige werkgever. Van “diefstal” is in dit geval dus geen sprake, aangezien de premie 1 op 1 wordt terugbetaald. Uw toenmalige werkgever dient wel zorg te dragen voor de afdracht hiervan.

oftwel, als u in totaal 800 euro aan premie betaald heeft (werknemersdeel) dient u ook 800,- euro ( minus belasting) terug te krijgen.

In uw geval is het verstandig om waardeoverdracht aan te vragen. Als u de aanspraken laat staan is de kans groot dat u uiteindeljik te maken krijgt met 4 pensioenfondsen en de SVB (AOW uitkering), wat nogal wat administratieve rompslomp met zich meebrengt.

Of u inkomen bij uw vorige werkgevers hoger was dan dat het nu is maakt in principe niet veel uit. De opgebouwde aanspraken zijn premievrij gemaakt dus de bedragen worden niet meer hoger. (alleen door eventuele indexatie).

Overdragen betekend simpelweg dat de opgebouwde aanspraken bij uw huidige pensioenfonds geboekt worden. Wanneer u bij een pensioenfonds zit dat een gezond indexatiebeleid heeft is het zeker verstandig om over te dragen.. uw (premievrije) aanspraken kunnen dan namelijk meeliften op de hoge indexaties.

Dan nog even over het spaarloon; het maximaal te sparen bedrag voor de spaarloonregeling is op dit moment 613,00 per jaar. Wanneer u maximaal spaart (ongeveer 52 per maand) wordt dit bedrag minimaal 4 jaar vastgezet (kan eventueel onder voorwaarden wel eerder vrij komen). Na deze 4 jaar kunt u het vrij besteden… bijvoorbeeld door het geld in een lijfrente te storten.. echter kost dit veel geld en betwijfel ik of het het echt waard is.

Ik zou zoiezo waardeoverdracht aanvragen bij uw huidige pensioenfonds. Een aanvraag betekend nog niet dat u definitief akkoord gaat, u ontvangt namelijk eerste een offerte van hoeveel aanspraak u kunt inkopen voor de contante waarde van uw premie-vrije aanspraken. Wellicht is het (na ontvangst van deze offertes) verstandig om er samen met een adviseur naar te kijken om zo een goed financieel overzicht te krijgen.

als u nog meer vragen heeft, stel ze gerust!

Groet,

Emile

• Robert

Dag Emile,

Heel hartelijk dank voor je toelichting!

Daar kan ik wel wat mee….

Ik wist bijv. niet dat ik recht had op restitutie van betaalde premies na

het “laten vervallen” van een pensioen korter dan 1 jaar.

Mijn eerste werkgever heeft mij nooit geïnformeerd hierover.

Plotseling kreeg ik gewoon een brief waarop mijn pensioen-saldo helemaal weggeboekt was en dus gewoon 0 geworden. Zonder enige toelichting.

Ik ga hierover zeker contact opnemen!

Mijn vraag is nog: is waardeoverdracht ook nog afhanklijk van het soort pensioen dat is opgebouwd? (mijn derde werkgever werkt bijvoorbeeld op basis van beschikbare-premie stelsel, terwijl andere werkgevers weer een ander systeem hanteren….)

hartelijke dank,

Robert

• E. Toes

Hallo Robert,

Bij waardeoverdracht wordt de zogenaamde “contante waarde” van een pensioenaanspraak overgemaakt naar het nieuwe pensioenfonds..(zeg maar, de zak met geld die de uiteindelijke aanspraak financieert) Het maakt niet uit onder wat voor een regeling het pensioen is opgebouwd.

Kapitaal verzekering, garantieregeling, beschikbare-premie regeling… alles kan overgedragen worden.

Het is inderdaad wel raar dat u na 1 jaar dienstverband een opgave krijgt dat u 0 pensioenaanspraak heeft opgebouwd…

als u over de betreffende periode wel pensioenpremie heeft betaald, dan lijkt mij dat er 2 mogelijkheden zijn;

1. U had een kapitaalverzekering, deze verzekering is na uitdiensttreding d.m.v, beleggen en kosten aan het fonds “opgegeten”… (is wellicht ver gezocht maar wel mogelijk).

2. Uw pensioenfonds heeft, omdat u minder dan 1 jaar indienst geweest bent, de betaalde premie aan de werkgever gerestitueerd. Oftewel, er heeft premie-restitutie plaats gevonden..

in het laatste geval heeft u een wettelijk recht op het gerestitueerde werknemersdeel van de pensioenpremie.

• oleg van den Boogaard

Hoi Robert,

Heb je nog advies nodig? heb misschien wel een interessant product voor je.

mvgr.

oleg van den boogaard

• G.Janssen

Mijn vraag is de volgende, hoe kan ik alsnog een aanvulling krijgen op de laatste belangrijke jaren van mijn pensioenopbouw.

Na 37 dienstjaren is mijn arbeidsovereenkomst met mijn werkgever ontbonden, ik heb het gevoel dat ik ben benadeeld met mijn opbouw van mijn pensioen.

Is daar een regeling voor om dit verschil ingevuld te krijgen?

Het ABP pensioenfonds accepteert n.l. geen premie van andere fondsen om zo alsnog de belangrijkste opbouw jaren te compenseren.

Bestaat er een regeling ter compensering, graag een reactie c.q. advies.

Mvg. G. Janssen