Dag Redactie,
Ik zal pensioen ontvangen van 4 werkgevers. Eigenlijk waren het er 5, maar een daarvan is zomaar gestopt, zonder mijn toestemming, en komt nooit tot uitkering omdat ik daar minder dan 1 jaar pensioengevend in dienst was. (daar begint de diefstal al!)
Maar goed. In mei 2005 werd ik 25 jaar. Ik heb bij de eerste 2 werkgevers een modaal inkomen verdiend. Resp.van okt. 2001 tot en met april 2003 en bij een andere werkgever van mei 2003 tot en met augustus 2004. Daarna flink achteruit in inkomen, door ander werk (en dus ook hierover maar een klein pensioen later) via uitzendbureau, dit van september 2004 tot en met oktober 2005.
Daarna nogmaals licht achteruit in inkomen, maar wel vaste baan nu van november 2005 tot en met heden. Ik verwacht, ondanks het lagere inkomen t.o.v.
vorige banen, definitief te blijven bij deze werkgever en hier dus mijn pensioen te halen.
Mijn vragen: is het voor mij logisch om waardeoverdracht aan te vragen over mijn vorige banen/pensioenopbouw, of juist niet, omdat mijn loon vroeger hoger lag?
En: is het handig om spaarloon te gaan gebruiken om een fiscaal aftrekbare lijfrente te gaan betalen, vanwege dubbel fiscaal voordeel?
Ik denk nl. dat mijn pensioen best laag zal zijn, dus ik wil zelf wel wat aanvullen.
Kun je iets met deze informatie of moet ik gewoon eens een afspraak maken
met een pensioenadviseur?
hartelijke dank,
Robert