Uitstel van lijfrente betaling i.v.m. overlijden partner

• Saerje

Door het overlijden van mijn vrouw komt er een lijfrentekapitaal beschikbaar (vanwege een ORV clausule). Deze lijfrente is in 1996 gestart.

Ik heb nu een bericht ontvangen om dit bedrag uit te laten keren in de vorm van een nabestaandenlijfrente als bedoeld in de Wet Inkomstenbelasting 2001.

Dit bedrag is echter zeer gering en bovendien volledig belast. Bovendien heb ik dit geld nu niet dringend nodig.

Ik zou dit bedrag graag direct in een koopsompolis storten en deze op mijn 60e vrij laten komen (of b.v. later, zeg pensioenleeftijd).

Is dit toegestaan of is directe uitkering verplicht?

Wat heeft het wel of niet krijgen van een ANW uitkering hiermee te maken?

Zijn er betere alternatieven?

• E. Toes

Hallo Saerje,

Het ligt aan het soort overeenkomst die uw vrouw had afgesloten. Het antwoordt of u het kapitaal wel of niet in een lijfrente op uw leven mag storten staat waarschijnlijk in de overeenkomst.

Helaas geen concreet antwoordt, wellicht kan een van mijn collega's hier wel antwoordt op geven,..

• joker

De lijfrente-uitkering kan worden uitgesteld indien u een Anw-uitkering krijgt. Als dat niet zo is, kunt u de nabestaandenlijfrente omzetten naar een oudedagslijfrente. Maar dan moet u wel sinds 1996 in aanmerking zijn gekomen voor lijfrentepremie-aftrek. Dat zijn de wettelijke regels. Of dat ook binnen de polis kan, is een kwestie van de voorwaarden nalezen.