Vertrokken naar buitenland / pensioen uitkering mogelijk om opnieuw in te leggen

• Rogier

Ik ben reeds 7 jaar in Ierland aan het werk en heb hier pensioen en in NL pensioenen opgebouwd. Nou heeft ieen Ierse accountant mij verteld dat het een voordeel kan opleveren om mijn NL pensioen over te hevelen naar Ierland om zodoende maandelijks het salarisbedrag Eur 770 dat onderhevig is aan het hogere tarief inkomstenbelasting van 41% in te leggen in mijn Iers pensioenfonds.

Kan ik mijn NL pensioen fonds (1995-99) verzoeken om mijn opgebouwd pensioen uit te laten keren en zo ja wat voor inhoudingen % zouden er evt. op het uitgekeerd bedrag worden afgetrokken ?

Bij voorbaat dank voor je toelichting.

Rogier

• E. Toes

Hallo Rogier,

Wanneer uw opgebouwde pensioenaanspraken minder dan € 406,44 per jaar bedragen is het mogelijk om de pensioenaanspraken af te kopen. (mogelijk sinds 1 januari 2008). hier wordt dan wel een bijzonder tarief van 33,6% over geheven.

Wanneer dit niet het geval is is afkoop onmogelijk. Wel is het wellicht verstandig om te kijken of waardeoverdracht naar uw huidige pensioenfonds mogelijk is. Ierland is een Europees land, en buitenlandse waardeoverdracht is mogelijk.

Wanneer dit mogelijk is verliest u niets van het kapitaal wat u in Nederland heeft opgebouwt en worden de premie-vrije aanspraken gewoon bij uw Ierse-pensioenfonds geboekt.

“Nou heeft ieen Ierse accountant mij verteld dat het een voordeel kan opleveren om mijn NL pensioen over te hevelen naar Ierland om zodoende maandelijks het salarisbedrag Eur 770 dat onderhevig is aan het hogere tarief inkomstenbelasting van 41% in te leggen in mijn Iers pensioenfonds.”

Deze zin begrijp ik niet helemaal. Als u bedoelt dat er op uw pensioenleeftijd 770,- per maand tot uitkering komt uit het nederlandse pensioenfonds en dat dat dan maximaal belast is dan denk ik dat dat niet helemaal juist is.

Wanneer u namelijk in het buitenland woont kunt u vrijstelling van de belastingplicht in nederland aanvragen. De uitkering uit nederland wordt dan bruto aan u overgemaakt. Uiteraard dient u de betaling wel op te geven bij uw belastingaangifte in Ierland.

Mijn advies zou zijn om te kijken of waardeoverdracht van uw premie-vrije aanspraken in nederland naar uw huidige pensioenfonds in Ierland mogelijk is.

• Rogier

Bedankt voor de toelichting.

Wat de Ierse accountant mij vertelde en indien ik het goed begrijp is dat ik door het NL pensioen over te hevelen naar Ierland, ik mijn maandelijkse Ierse pensioen inleg kan verhogen dat deel van mijn Iers salaris (E770) dat onderhevig is met het Iers inkomstenbelasting tarief van 41%.

Wat ik begrijp van uw uitleg is dat dus niet mogelijk. Ik ben nog (lang) niet op pensioengerechtigde leeftijd.