belasting en pensioen

• visser

Sinds kort heb ik een nieuwe baan waar geen pensioen geregeld is. Ik krijg een vergoeding van mijn werkgever hiervoor.

Ik moet dus elke maand een netto bedrag ophoesten voor mijn pensioen.

Nu de vraag, als je in loondienst bent en je werkgever heeft een pensieonregeling dan betaal je pensieon van je bruto salaris.

Ik betaal dus alles netto per maand.

Nu heb ik gehoord dat ik iets terug kan vorderen van de belastingdienst. Maar waaronder valt dit en hoeveel mag ik opgeven?kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen?

Albast bedankt,

E.Visser

• E. Toes

Ik neem aan dat u een lijfrente heeft en daar maandelijks een (netto) bedrag in stort.. (?) De betaling voor deze lijfrente valt onder inkomensbelasting. Het bedrag wat u maandelijks betaald kan dus van uw totale inkomen gehaald worden en hierover krijgt u dus geld terug van de belastingdienst. Echter zit er inderdaad wel een maximum aan.

Het maximaal te sparen bedrag wordt de jaarruimte genoemt. De berekening voor de jaarruimte gaat als volgt:

17% x premiegrondslag – (7,5 x factor A) – Franchise – BSR

Premie grondslag = totale inkomen minus de franchise (de hoogte van de franchise in 2007 was 10.990 euro. De franchise van 2008 weet ik niet.

Franchise = Het gedeelte van het inkomen waarover geen pensioen wordt opgebouwd omdat de AOW-uitkering in zoverre in inkomen voorziet. Deze franchise is iets anders dan de franchise in een pensioenregeling, hoewel de achterliggende gedachte dezelfde is.

Factor A = de (eventuele) jaarlijkse pensioenopbouw. In uw geval is dit 0,- euro.

BSR = Het totaal van de in het jaar vrijwillig betaalde premies voor een pensioenregeling, afkomstig uit een bedrijfsspaarregeling

F : de toename van de oudedagsreserve in het jaar waarover de berekening plaatsvindt. (laten we ervan uitgaan dat dit ook 0,- is in uw geval).

Onderstaand een klein voorbeeld van hoe u uw jaarruimte kan berekenen, en dus hoeveel u gefiscaliseerd (dus van het bruto loon) mag opbouwen. (In uw geval, wat u in mindering mag brengen op uw inkomensbelasting)

Totale inkomen: 30.000

franchise 10.990

Factor A: 0,-

BSR: 0,-

F: 0,-

(30.000 - 10,990) x 0,17 - (7,5 x 0) - 0 - 0 = 3.231,70 euro

oftewel, u kunt 3.231,70 van uw inkomensbelasting aftrekken bij uw jaarlijkste aangifte en zal dus belasting terug krijgen over dit bedrag.

uiteraard is bovenstaande maar een voorbeeld! Beste is om navraag te doen bij de verzekeringsmaatschappij waar u uw lijfrente heeft ondergebracht over welke hoogte uw jaarruimte heeft!

succes!