geen pensioen via werkgever

• Silvia

Hallo,

Als je geen pensioen via de werkgever opbouwt en je blijft zeer waarschijnlijk niet tot je 65e full time werken, maar je wilt wel pensioen opbouwen, is banksparen dan een verstandige keuze?

Ik zie verder dat er nogal wordt gesproken over de fiscale jaarruimte die je kunt benutten om fiscaal voordelig zoiets te doen, maar als je nu geen pensioen opbouwt, hoe werkt dat dan?

Bij voorbaat dank,

Silvia

• E. Toes

Hallo Silvia,

Banksparen is zeker een goed alternatief. De kosten en voorwaarden hiervoor varieren per bank, dus is het wel verstandig om zoveel mogelijk banken af te gaan voor offertes!.

De fiscale jaarruimte is de ruimte om gefiscaliseerd pensioen op te bouwen OF te sparen.

gefiscaliseerd wil zeggen dat er van het brutoloon gespaard wordt, en dat er over het gespaarde bedrag dus geen belasting betaald hoeft te worden. De uiteindelijk belastingafdracht vindt pas plaats bij de uitkering. Dit wordt ook wel de omkeerregel genoemd. (aanspraak onbelast, uitkering belast).

Uiteraard leven we wel in nederland, dus heeft onze belastingdienst een limiet gesteld aan het maximaal, gefiscaliseerd, te sparen bedrag. Deze ruimte is voor iedereen uniek, ik heb enige tijd geleden een voorbeeld uitgewerkt op dit forum, deze kunt u vinden onder

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1249&i=4479&t=4478

Wanneer u bankspaart kunt u ook gefiscaliseerd sparen, echter moet u wel netto-bedragen storten. Bij uw belastingaangifte van het betreffende jaar waarin de storting(en) plaatsvonden kunt u dan de teveel betaalde belasting terugkrijgen.

Wanneer u geinterresseerd bent in banksparen, adviseer ik u om eens goed en geduldig rond te gaan kijken bij de verschillende banken die dit product aanbieden.

succes!

• Silvia

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zal er zeker eens werk van maken.

Silvia

• Martine de Vente

Hoi Sylvia,

Ik heb een vraag over jouw vraag over pensioenen. Voor een verhaal over pensioenen voor vrouwen in De Telegraaf zoek ik vrouwen die iets willen vertellen over hoe ze hun pensioen regelen of hoe ze het geregeld hebben.

Zou je het leuk vinden om een paar vragen hierover te beantwoorden?

Met groeten,

Martine de Vente

www.martinedevente.nl