werkgever stopt met penioens en nu?

• Monique

Hallo,

Mijn werkgever wilt stoppen met pensioen binnen ons bedrijf wat dus inhoudt dat ze mijn pensioen stop gaan zetten (mits ik er voor teken). Ter compensatie krijg ik een loonsverhoging (+/- 50 euro p.m.)

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen?

Lijfrente, deposito, prive pensioen overnemen of een spaarrekening.

Ik ben een vrouw, 28 jaar en werk 3 dagen per week.

Heeft iemand enig idee hoe ik er achter moet komen wat voor mij een slim besluit is.

Alvast bedankt.

Groet Monique

• E. Toes

Hallo Monique,

Het is toegestaan dat uw werkgever de premiebetaling aan de pensioenuitvoerder stop zet, dit moet dan wel bij aanvang vastgelegd zijn in de uitvoeringsovereenkomst tussen de werkgever en pensioenuitvoerder.

Uw aanspraken worden premievrij gemaakt en u bouwt geen pensioen meer op. Als u toch wilt sparen heeft u inderdaad een aantal opties;

1. banksparen, verschillende banken bieden tegen verschillende tarieven dit product aan.

2. Lijfrente, let wel heel goed op wat u precies overeenkomst wanneer u een lijfrente afsluit bij een verzekeraar. Iedereen heeft wel van de woekerpolissen gehoord de laatste tijd en de reden dat zoveel mensen hiervan het slachtoffer geworden waren is deels te wijten aan het feit dat zij niet goed opgelet hadden.

3. netto sparen, wellicht is dit de meeste flexibele vorm maar vereist wel heel veel discipline. U heeft dan wel zelf uw kapitaal in handen. De kosten die eraan verbonden zijn zijn ook heel klein, voornamelijk lage kosten van de bank en uiteindelijk een klein percentage (1,2%) jaarlijkse aan vermogensrendementheffing.

U kunt uw pensioen niet prive overnemen. Afkoop in Nederland is niet toegestaan wanneer de bruto aanspraak hoger dan 406,44 per jaar . Wanneer dit niet het geval is mag de aanspraak pas 2 jaar na het beeindigen van de regeling of uitdiensttreding afgekocht worden.

Vanaf mijn computer kan ik u helaas geen duidelijker beeld geven, het beste zou zijn om een financieel adviseur in touw te nemen, hij of zij kan u alle mogelijkheden en de voor- en nadelen hiervan uitleggen.