Drempelperiode

• namliaM

"

Daarnaast kan er sprake zijn van een wachttijd of drempelperiode van maximaal twee maanden met betrekking tot de opbouw van het ouderdomspensioen.

"

Hoi Allemaal,

Hoe zit het precies met zo een drempel periode? Betekend dit dat je als werknemer dus over die twee maanden geen pensioen opbouwd?? En dus 2 maanden pensioen gat er (gratis) bij krijgt??

Of moet de werkgever, naast dat het ‘gewoon netjes is’, ook gewoon e.a. aanvullen met terugwerkende kracht naar begin dienstverband?

Groeten.

• E. Toes

Hallo,

Er zijn 2 verschillende soorten “wachtperiodes”

1. Wachttijd; hierover wordt verstaan een periode waarin de werknemer al wel in dienst is maar geen pensioen opbouwt. Deze periode wordt buiten beschouwing gelaten wanneer de werknemer de proeftijd doorstaat en dus pensioen gaat opbouwen.

2. Drempel periode; hetzelfde als een wachtperiode maar het verschil tussen de wachttijd en drempel periode is dat de 2 maanden WEL meetellen voor de pensioenopbouw wanneer de betreffende werknemer pensioen gaat opbouwen.

De 2 maanden sluit aan bij de wettelijke, maximale, proeftijd periode.

Reden dat sommige werkgevers een drempelperiode of wachttijd hanteren is dat ze eerst willen kijken waar het heen gaat met hun nieuwe medewerker. Wanneer iemand toch niet voldoet aan de eisen en dus niet aangenomen wordt, zou hij of zij wel pensioenopbouw hebben. Over het algemeen gaat het dan om erg kleine aanspraken waar weer relatief hoge administratie kosten van de pensioenuitvoerder tegenover staan.

Drempel,- of wachtperiodes zijn niet toegestaan voor het nabestaandenpensioen en arbeidsongeschiktheid. Oftwel, u betaald in de betreffende periode wel risicopremie voor het overlijden en arbeidsongeschiktheid. Wat u (en uw partner)dus ook gelijk “verzekerd” tegen eventueel overlijden en/of arbeidsongeschiktheid.

Overgens is het niet alleen de werkgever die met terugwerkende kracht de pensioenopbouw aanvult, de werknemer dient ook gewoon zijn gedeelte van de premie hiervoor te betalen.

• namliaM

Ik snap dat zowel de werkgever als ook de werknemer het “achterstallige” pensioen bij moeten sparen, geen probleem daar. Al zou het handig zijn als de werkgever in deze gevallen “alvast” pensioen premie inhoud, zodat de werknemer niet na 3 maanden in ene “drie voudige” pensioen premie moet betalen.

Ook snap ik dat tijdens je proef periode er geen pensioen nog geregeld word, mede ivm de administrative rompslomp die hierbij komt kijken.

Echter ik vind het buitengewoon raar, dat de wetgever het de werkgever(s) toestaat om een werknemer 2 maanden “pensioen gat” in de schoenen te schuiven d.m.v. die Wachttijd.

Kwalijke zaak, hele kwalijke zaak.

Mijn dank voor uw heldere antwoord