mijn nieuwe werkgever geeft geen pensioenregeling.

• jnijland

hallo,

Mijn situatie, ik woon samen heb 9 jaar bij abp een pensioenregeling gehad, en ga nu na een periode werkloos te zijn geweest weer aan het werk.

Alleen heeft deze werkgever geen pensioenregeling en gaat daar ook niet mee beginnen dus ik moet er zelf eentje afsluiten, wat is belangrijk om op te letten en wat zijn de eventuele netto kosten van een pensioen per maand voor mij, zodat ik verder kan onderhandelen met het loon.

b.v.d.

• namliaM

Ik ben ver van een expert, maar hier zijn mijn ‘ervaringen’ voor wat het waard is.

Pensioen opbouw is meestal gestaffeld, dit wil zeggen dat je bij 25 jaar begint met zeg 6% van je Bruto inkomen en eindigd bij 65 met 40% van je bruto inkomen.

Sommige werkgevers werken met een vast percentage van 10% oid, wat gunstiger is voor jongere medewerkers, minder voor oudere.

Over het algemeen word er 6-7% van deze premie hoe dan ook door de werknemer gedragen (let wel bruto) van het bruto loon. Als een constante bijdragen van 25 tot 65 jaar. Het verschil wordt dan goed gemaakt door de werkgever, afhanelijk van leeftijd dus 0-1% bij 25 jaar tot 30+% bij 65. Vandaar ook dat medewerkers voor werkgevers duurder en duurder worden, niet alleen moet er meer salaris worden betaald, maar ook meer en meer pensioen premie.

Wat jij zou moeten gaan afdragen aan een eigen pensioen is geheel afhankelijk van jou. O.a. Leeftijd speelt een rol (hoe lang heb je nog te gaan) maar ook wat wil je na je 65e?

Wil je na je 65e 10.000 euro per maand besteden of 2.000? Dit maakt nogal een verschil.

Maar uitgaande van “gemiddelden” zou ik zeggen dat je moet rekenen met, zeg, 15% Bruto van je Bruto loon.

De enige die echt dit antwoord kan geven met exactere cijfers is een adviseur die alles precies na rekenend voor jou situatie, maar 15% bruto van je Bruto loon is een goed indicatie denk ik.

Voordat je al te hard over je loon onderhandeld, is het opheffen van je werkeloosheids-status niet het meest belangrijke?

MVG & Een korrelte zout

• jnijland

bedankt voor je reactie, ik ga ermee aan de slag! natuurlijk wil ik van mijn werkeloosheid-status af maar de rekeningen moeten ook betaald worden en als ik akkoord ga met wat is afgesproken hou ik niets over helaas…. voor mij is het nog altijd zo, dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken.

Ik hoorde geruchten dat het per maand zo'n 150 euro netto kost een pensioen maar dat is dus niet altijd zo? Abp moest ik eerst een mail naar toe sturen en moet nu eerst 2 weken wachten totdat zij een offerte kunnen maken terwijl ik dit weekend nog een antwoord zou moeten geven op het werk dat mij is aangeboden.best een vervelende situatie…

met vriendelijke groet

jnijland

• E. Toes

Er zijn een aantal opties zoals netto sparen, banksparen en een lijfrente af sluiten.

Alle opties brengen verschillende risico's en voordelen met zich mee. Een indicatie van de netto kosten per maand is niet te geven, dit omdat elke verzekeraar of bank andere tarieven hanteerd en omdat het er ook aan ligt wat us precies wilt verzekeren.

Netto sparen is opzich het veiligst en ook het meest inzichtelijk. Het enige wat ervoor nodig is is discipline.

Banksparen kan ook een goed alternatief zijn, verstandig zou zijn om bij verschillende banken een offerte aan te vragen.

Lijfrente is over het algemeen duurder, en het is ook heel belangrijk om goed te kijken naar de overeenkomst, denk maar aan het woeker-polis schandaal wat op dit moment gaande is.

zoals gezegt, een indicatie van de netto kosten per maand kan niet gegeven worden.

• E. Toes

Helaas kan ik het niet helemaal eens zijn met je berichtje..

Er zijn tientallen verschillende pensioenregelingen op de markt, ik betaal bijvoorbeeld maar 1,94% werknemersdeel van mijn bruto loon. Ik val onder een middelloonregeling met nabestaandenpensioen onder een dalende risicoverzekering met een fiscaal maximale opbouw. (je zou kunnen zeggen dat ik er dus best gunstig voorsta)

Het zogenaamde staffelen is alleen wanneer de premie jaarlijkse actuarieel berekend wordt. Oftewel, jaarlijkse wordt er n.a.v. de rente, - en risico overlijdens staffels een premie berekend. Echter werken pensioenfondsen met doorsnee-premies, waarbij ze gemiddelden berekenen. Hierbij betaalde elke werknemer een gelijk percentage, maar uiteraard is de opbouw ook naar evenredigheid. Of de werkgever dan meer en meer premie moet gaan betalen is volledig afhankelijk van het salaris van de betreffende deelnemer.

In het geval van meneer/mevrouw Nijland denk ik niet dat we moeten zoeken in de richting van pensioenfondsen. Over het algemeen laten zij geen individuele deelnemers toe, en wanneer dit wel het geval zou zijn zou dat dus betekenen dat zowel werknemers,- als werkgeversdeel betaald zouden moeten worden door de deelnemer.

In het geval van individuele verzekeringen is het dus logischer om te kijken naar verzekeraars, banken of wellicht een eigen spaarrekening.

in alle 3 de gevallen is het onmogelijk om er een prijskaartje aan te hangen.

• jnijland

in ieder geval enorm bedankt voor jullie reacties, hier ga ik wat mee doen, heb al een afspraak staan bij een adviseur!morgen kan ik er direct terecht en gaan we uitzoeken hoe we het het beste kunnen aanpakken!

groetjes!

• namliaM

Ik heb met mijn reactie alleen willen aangeven dat het nog al duur kan zijn om helemaal zelf je Pensioen te moeten regelen.

Ik in de afgelopen jaren diverse pensioen regelingen van diverse bedrijven gezien, of door sollicitaties of via vrienden en kennissen… enkele een vast percentage, de meeste een staffel.

Alle werkgevers zaten zo tussen de 6-7% wernemer, rest werkgever.

Ik denk echt dat 15% voor iemand met 9 jaar werkervaring + wat werkeloosheid = ongeveer 35-40 jaar redelijk in de buurt komt als “algemene gemiddelde” kostprijs.

Ik heb er tevens bij vermeld dat e.a. sterk afhankelijk is van Nijland zelf, wat zijn of haar wensen zijn, en dat de enige die ECHT een goede prijs op tafel kan leggen een adviseur is die naar deze specifieke situatie kijkt.

De vraag: Wat kost een pensioen zelf regelen?

Mijn antwoord: Verwacht ongeveer 15%, maar de enige die het echt kan weten is een adviseur.

Met name dat laatste deel heb jij niks anders over gezegd, ik heb alleen die 15% geprobeerd te beargumenteren om de vragensteller i.i.g. een direct doel te geven.

Het enige juiste dat Nijland kan en moet doen is: naar de adviseur en dat gaat ook gebeuren.

Het zou leuk zijn als nijland ons laat weten hoe e.a. afloopt.