Ik ben ver van een expert, maar hier zijn mijn ‘ervaringen’ voor wat het waard is.
Pensioen opbouw is meestal gestaffeld, dit wil zeggen dat je bij 25 jaar begint met zeg 6% van je Bruto inkomen en eindigd bij 65 met 40% van je bruto inkomen.
Sommige werkgevers werken met een vast percentage van 10% oid, wat gunstiger is voor jongere medewerkers, minder voor oudere.
Over het algemeen word er 6-7% van deze premie hoe dan ook door de werknemer gedragen (let wel bruto) van het bruto loon. Als een constante bijdragen van 25 tot 65 jaar. Het verschil wordt dan goed gemaakt door de werkgever, afhanelijk van leeftijd dus 0-1% bij 25 jaar tot 30+% bij 65. Vandaar ook dat medewerkers voor werkgevers duurder en duurder worden, niet alleen moet er meer salaris worden betaald, maar ook meer en meer pensioen premie.
Wat jij zou moeten gaan afdragen aan een eigen pensioen is geheel afhankelijk van jou. O.a. Leeftijd speelt een rol (hoe lang heb je nog te gaan) maar ook wat wil je na je 65e?
Wil je na je 65e 10.000 euro per maand besteden of 2.000? Dit maakt nogal een verschil.
Maar uitgaande van “gemiddelden” zou ik zeggen dat je moet rekenen met, zeg, 15% Bruto van je Bruto loon.
De enige die echt dit antwoord kan geven met exactere cijfers is een adviseur die alles precies na rekenend voor jou situatie, maar 15% bruto van je Bruto loon is een goed indicatie denk ik.
Voordat je al te hard over je loon onderhandeld, is het opheffen van je werkeloosheids-status niet het meest belangrijke?
MVG & Een korrelte zout