AOW opbouw

• Theo

Hallo,

In augustus 2014 wordt ik 65 jaar en in juni 2010 mag ik met de VUT. Wij willen graag in duitsland gaan wonen dan, maar ik weet dat de AOW opbouw tussen mijn 15e en 65ste jaar( 2% per jaar) gekoppeld is aan woonplaats of werk. Is een VUT uitkering voldoende om die opbouw te garanderen? Of moeten we wachten met verhuizen tot we 65 zijn?

• dirk

de vut uitkering wordt betaald vanuit Nederl, en dan heb je inhouding van belasting,awbz en AOWpremie.dit betekent dat de pensioenopbouw gewoon doorgaat als u zich niet laat uitschrijven uit Ned, anders krijgt u een pensioengat van 8 % .

• Theo

Dat bedoel ik dus. Als ik in het buitenland ga wonen( dan moet je je toch uitschrijven?) stopt mijn AOW opbouw de laatste 4 jaar als een VUT uitkering niet als grondslag wordt beschouwd. Volgens uw antwoord is dat dus blijkbaar geen grondslag.

Nu is die 8% nog te overbruggen eventueel, maar voor mijn vrouw wordt het 14 %, want zij is dan 57 jaar en heeft nu geen inkomen. Dat wordt ons te veel verlies.

Kun je dan , als je een kleine baan aanhoudt in nederland, die AOWopbouw door laten lopen ? Ik heb begrepen dat de eisen zijn: wonen en/of werken in nederland. Dat laat de mogelijkheid van wonen in duitsland en werken in nederland open als mogelijkheid. Bij de SVB wisten ze alleen te melden dat je je in kunt kopen op basis van het laatst genoten inkomen. Maar of je rechten hebt als je bijvoorbeeld 1 dag in de week werkt in Enschede als postbezorger terwijl je woont in Gronau, dat wisten ze daar niet. Weet iemand het wel?

• E. Toes

Het verschil van 4 jaar kan door uzelf “ingekocht” worden, hiervoor hoeft u niet in Nederland te wonen.

De AOW heeft geen grondslag, de hoogte van het bedrag is wettelijk vastgelegd. De huwelijkse staat bepaald de uitkering (alleenstaand, enkel gehuwd of dubbel gehuwd).

Iedereen tussen de leeftijd van 15 en 65 jaar “bouwt” AOW op, of ze nou werken of niet. Ze moeten gewoon in nederland wonen. Aangezien u (uiteindelijk) niet in nederland woont verliest u 2% per jaar, maar dit kan wel door u vrijwillig gefinancieerd worden. Verbaast mij dat de SVB dat niet weet…

Trouwens, Duitsland kent eenzelfde AOW-systeem als Nederland. Wanneer u woont in duitsland bouwt u daar ook AOW op (naar evenredigheid van jaren uiteraard). Ik weet niet of u daarvoor ook daadwerkelijk een duits burgerschap voor nodig heeft maar volgens mij niet.

Ik weet wel dat Duitsland en Nederland een overeenkomst met elkaar hebben. Deze houdt in dat wanneer iemand recht heeft op een AOW uitkering uit duitsland EN een AOW uitkering uit Nederland, de volledige uitkering via Nederland kan lopen.

De SVB heeft een speciale afdeling voor uw soort situaties, die ook nog een simpelweg AOW-buitenland heet.. beste is om (nogmaals) contact met hen op te nemen. En als ze iets niet precies weten, dan zoeken ze maar gewoon uit hoe het zit, u heeft simpelweg recht op de meeste volledige informatie die er maar mogelijk is.

Om u vraag over het uitschrijven te beantwoorden; Wanneer u verhuist naar het buitenland dient u dit ten allen tijde aan te geven. Onder andere om fisciale redenen. Dit hoeft u alleen maar aan te geven bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.

succes!

(Ik hoor overgens graag het antwoord van de SVB…. leer ik ook weer eens wat bij!)