VUT

• Sylvester

Geacht Forum,

Ik heb 13 jaar een bijdrage moeten betalen aan de VUT regeling, nu ik zelf op de leeftijd ben gekomen om over de VUT te gaan nadenken, blijkt ik geen recht heb op deze VUT regeling. Voor alle duidelijkheid, de werkgever waar ik dit heb betaald is failliet gegaan en ben ik noodgedwongen uit het pensioenfonds gestapt.

Vraag, kan dit zomaar? we praten over 28.000,- echt geld.

Graag uw reactie(s)

• E. Toes

Hallo Sylvester,

Pensioen wordt altijd onder gebracht “op een andere plaats” zeg maar. Behalve in het geval van bijvoorbeeld een DGA (directeur-grootaandeelhouder) is het mogelijk om het pensioen in eigen beheer te hebben. Faillisement van een bedrijf betekend daarom niet altijd dat ook het pensioen van de betreffende werknemers weg is.

Ik heb alleen wel iets meer informatie nodig om een compleet beeld te krijgen…;

- wat is uw geboortedatum?

- was u ten tijde van het failliet gaan van de werkgever nog werkzaam bij het bedrijf?

- wat is uw pensioenregeling? de constructie ervan..bijvoorbeeld een garantie-regeling of kapitaalverzekering.

- heeft u pensioenopgaves ontvangen en zo ja, van wie?

- hoe groot is het betreffende bedrijf?

• Sylvester

Geachte E.Toes

Hierbij de antwoorden op uw vragen

- wat is uw geboortedatum? 23-12-1948

- was u ten tijde van het failliet gaan van de werkgever nog werkzaam bij het bedrijf? Ja

- wat is uw pensioenregeling? de constructie ervan..bijvoorbeeld een garantie-regeling of kapitaalverzekering. Is mij niet bekend.

- heeft u pensioenopgaves ontvangen en zo ja, van wie?

Metalektro bedrijfstakpensioenfonds

- hoe groot is het betreffende bedrijf? ongeveer 120 medewerkers.

Mvrgr,

Sylvester

• E. Toes

Ah ok, dat helpt al een flink stuk!

Bedrijfstakpensioenfonds houdt in dat alle werkgevers aangesloten bij de betreffende branche ook, verplicht, aangesloten zijn bij het betreffende pensioenfonds. De pensioengelden worden dus elders ondergebracht.

U bent voor 1950 geboren dus heeft u nog recht op vroegpensioen (VUT). U geeft aan pensioenopgaves ontvangen te hebben, ik neem aan dat daar ook de hoogte van de VUT-aanspraken op staat

Het is NIET mogelijk dat uw volledige pensioen is komen te vervallen bij het faillesement van uw werkgever. Enige manier dat dit zou kunnen is wanneer uw werkgever al geruime tijd geen pensioenpremie voor u betaald.

Verstandig zou zijn om direct te bellen met de Metalektro en te vragen naar de huidige status van uw pensioenaanspraken. Het komt weleens voor dat een werkgever op de rand van failliet gaan stopt met het betalen van de pensioenpremie. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor uw aanspraken…

om uw vraag te beantwoorden;

Ik kan mij niet voorstellen dat uw volledige VUT aanspraken weg zijn. Let wel; er is een verschil tussen de actief opgebouwde aanspraken, en een eventuele aanvulling op deze aanspraken uit het fonds.

Het pensioenfonds waar ik werk heeft de volgende constructie:

opbouw VUT van 1 januari 1998 met 2,1% per jaar van het pensioengevend salaris.

Wanneer een deelnemer minimaal 10 jaar in dienst is, en ook voor 1998 in dienst was, heeft hij of zij aanspraak op een aanvullende regeling.

deze houdt in dat wanneer het betreffende persoon met de VUT gaat, zijn opgebouwde aanspraken aangevuld worden tot 73,5% van het gemiddelde salaris vanaf 1998.

oftewel:

iemand gaat op 1 januari 2008 met de VUT. Hij of zij heeft dan 10 jaar VUT opbouw. Met een gelijk salaris over de hele periode komt dat neer op een totaal van 21% opbouw.

Aangezien niemand kan leven van 21% van het laatst verdiende salaris, wordt dit aangevuld met de aanvullende regeling tot 73,5%.

Wanneer iemand uitdienst treed, door bijvoorbeeld het failliet gaan van de werkgever, VERVALT het recht op deze aanvullende regeling!

Dat is hoe het geregeld is bij mijn pensioenfonds, ik vermoed dat hetzelfde aan de hand is bij de Metalektro..

Maandag gelijk bellen met hen over hoe het nou precies zit! Hou uw pensioengave er even bij tijdens het gesprek, hier staat namelijk uw registratienummer op en wat aanvullende informatie die het gesprek wat sneller kunnen laten verlopen.

kort samengevat:

- misschien heeft uw werkgever verzuimd premie te betalen

- wellicht is er een aanvullende verzekering komen te vervallen omdat u “uitdienst” treed.

- meteen bellen met Metalektro!

succes!

• Sylvester

Geachte E.Toes,

Kunt u mij mailen? mailadres staat hieboven.

Bvd Sylvester.

• E. Toes

gedaan :)