hoe te sparen voor later

• mike

beste allemaal,

Ik ben momenteel aan het overwegen om een pensioen verzekering bij de RVS af te sluiten. het betreft een persoonlijk pensioen plan. Ik ben me nu aan het orienteren op internet en andere opties aan het bestuderen om geld op zij te ztten voor ‘later’. het probleem is echter dat ik zelf weing kaas gegeten heb van financiele zaken en dat op de meeste sites voor mijn gevoel ‘chinees’ gesproken wordt. Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken omdat ik zelf de risico's van bepaalde producten moeilijk in kan schatten. Er staat vaak wel een indicator bij…maar hoe zit het met de kleine lettertjes..Heeft iemand van jullie ervaring met het persoonlijk pensioenplan van RVS? Welke mogelijkheden zijn voor mij interessant..Ik werk momenteel fulltime en studeer daarnaast in deeltijd (HBO). Via mijn huidige werkgever spaar ik al voor mijn pensioen. Dank voor jullie reacties en tijd!

Mike

• E. Toes

Banksparen is wellicht een optie voor uw, maar de hoogte van het aftrekbare bedrag wat u in die regeling stort is lager omdat u al een jaarlijkse pensioenopbouw heeft (hoeveel lager is afhankelijk van de regeling waar u onder valt). Op dit forum staan een flink aantal opties vermeld, wellicht kunt u daar ook het antwoordt op uw vraag vinden.

• arnold

RVS mag alleen bij Nationale-Nederlanden (NN) afsluiten.

Omdat je aangeeft te werken en een pensioenregeling hebt en geen directeur grootaandeelhouder bent is het persoonlijk pensioen plan, gewoon een ordinaire lijfrente waarbij rekening wordt gehouden met de A-factor en heeft dus helemaal niets met pensioen te maken.

Let wel dat de hoogte van de lijfrente afhankelijk is van de A-factor. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog je A-factor nu is, maar als je een betere regeling krijgt zal je per saldo minder lijfrente kunnen sparen. Als je dan een premiebetalende lijfrente hebt wordt de premie lager met gevolgen voor de eindwaarde.

Banksparen lijkt me een betere optie. En schop die RVS adviseur onverrichte zaken de deur uit. Daar krijg je zowiezo voor geen enkel product een concurrerend aanbod van omdat ze alleen NN mogen verkopen.

• Jochem

Amen