pesioen,en ex

• anne

ben sinds 7 jaar gescheiden ,nu heb ik sinds nov 2007 weer vriendin, waar ik mee samenwoon,en een samenslevingscontract heb , wat gebeurd er al mij iets overkomt, krijgt mijn ex dan ook direct geld, heb de pension papieren er op nageleze maar snap er niets van , heb mijn huidige vriendin wel sinds onze samenwooning. gemeld bij het pensioenfonds,

• E. Toes

wanneer u geen afstand heeft gedaan van de wet Verevening middels het echtscheidingsconvenant dan heeft uw ex heeft een wettelijk recht op een gedeelte van het ouderdomspensioen, en het volledig opgebouwde nabestaandenpensioen wat u opgebouwd heeft in de huwelijkse periode.

mocht u nu onverhoopt komen te overlijden, dan wordt er een gedeelte van uw totale nabestaandenpensioen uitgekeerd aan uw ex-partner.

mocht u nog meer vragen, stel ze dan gerust!

• Yvon

Is er een tijdslimiet voor om het gedeelte waar je recht op op te vragen?

Als je geen afstand hebt gedaan en je ex heeft altijd gewerkt, kun je dit dan ten aleertijde nog regelen?

• anne

na de scheiding is het gemeld, bij het pesioenfonds, ik weet dat ze een gedeelte krijgt zolang alshet huwelijk geduurd heeft23 jaar . maar heeft mijn vriendin dan nergens recht op,

• E. Toes

Wettelijk niet, echter bied de wet wel de keuze om, middels een door beide partijen ondertekende afstandsverklaring, afstand te doen van het Bijzonder Nabestaandenpensioen (BNP voor het gemak)

Zo vloeit het BNP terug naar de hoofddeelnemer en op die manier kan uw huidige partner aanspraak maken op het volledige nabestaandenpensioen.

• E. Toes

Wanneer er niet aan de 2-jaren eis voldaan is hoeft de betreffende pensioenuitvoerder niet ervoor zorg te dragen dat het geld op de juiste plek terecht komt.

Het is dan de verantwoordelijkheid van de betreffende hoofddeelnemer dat hij of zij een gedeelte van de uitkering die hij of zij krijgt overmaakt naar de ex-partner.

Wanneer er geen afstand gedaan is in het echtscheidingsconvenant kan dit na bijvoorbeeld 10 jaar nog steeds wel officieus afgesproken worden… de hoofddeelnemer maakt dan bijvoorbeeld het geld simpelweg niet over naar de betreffende ex-partner.

MAAR, het gevaar met deze dingen is dat de ex-partner in dit geval wel het wettelijk recht wel blijft behouden en kan het dan dus bijvoorbeeld via een civiele rechtzaak of de kantonrechter gaan ophalen..Beste is om het goed te regelen via bijvoorbeeld een aanvulling op het echtscheidingsconvenant.

de concrete antwoorden:

- Nee, er is geen tijdslimiet

- Ja, het kan ten allen tijde nog geregeld worden, bijvoorbeeld middels een notariele akte (om het officieel te maken) of een aanvulling op het echtscheidingsconvenant, of officieus via bijvoorbeeld een mondelinge afspraak…(wat ik toch wel streng afraad om te doen…)

• Yvon

Oke,

Dus als ik het goed begrijp:

Mijn man is akkoord gegaan met het afstaan van de helft van zijn pensioen opgebouwd tijdens de huwelijksjaren met zijn ex?

Nu mag hij dus de helft van haar pensioen gaan opeisen. Hij heeft er geen afstand van gedaan evenmin als zij.

Zij heeft dit dan via haar advocaat laten regelen? Mag die contact opnemen met de pensioenverstrekker?

Mag hij dit nu ook doen?

Hij kreeg dit via een brief. Er stond in dat als hij 65 wordt, zijn ex recht heeft op 1250 euro?

Als hij ook recht heeft op pensioen, dan wilde we de bedragen tegen elkaar wegstrepen.

• E. Toes

Als er geen afstand gedaan is van pensioenrechten dan is er een wettelijke aanspraak, dus ja, uw man heeft recht op een gedeelte van zijn ex haar pensioenaanspraken..

MITS de echtscheiding na 1 mei 1995 heeft plaatsgevonden, daarvoor golden er namelijk andere regels en dat kan de situatie wel wat veranderen.

De advocaat van uw man kan wel contact opnemen met de betreffende pensioenuitvoerder, echter kan hij geen persoonlijke informatie over uw man opvragen (ivm de Privaxy wet), behalve als uw man zijn advocaat hier een machtiging voor geeft.

Mijn vraag is wel of de echtscheiding binnen 2 jaar aan het pensioenfonds is doorgegeven…Wanneer dit niet het geval is gaat de pensioenuitvoerder namelijk geen zorg dragen voor de betalingsafdracht, oftewel, uw man moet het geld dan zelf gaan verhalen op zijn ex.

• Yvon

Duidelijk.

Er staat mij iets bij dat er wel wat doorgegeven is. Dit is ook ongetwijfeld schriftelijk bevestigd naar hem.

Ik ga dat uitzoeken.

Dank voor uw info

groetjes

Yvon

• Jan

Hallo

Mijn ex heeft afstand gedaan van recht op mijn pesioen(staat in convenant) en doorgegeven an pensioen fonds.

Maar heb inmiddels een andere vriendin is het mogelijk dat bij mijn dood zij ook rechten heeft op mijn pesioen.

we hebben nog geen samenleving contract

bvd

Jan