aegon kapitaalverzekering do or dont

• Mike

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede manier om te sparen voor later. Ik heb inmiddels 2 adviseurs over de vloer gehad. eentje van de rvs en de ander van pensioenplatform. RVS adviseerde een personlijk pensioenplan, de adviseur van pensioenplatform adviseerde me de aegon kapitaal verzekering af te sluiten. Nu heb ik na wat speurwerk (ook via dit prikbord) vernomen dat beide opties slecht en achterhaald zijn.

Erg teleurstellend. Je laat een adviseur langskomen en mag dan denk ik aannemen dat zij een objectief advies uitbrengen. Blijbaar was ik dan toch te naief…

Wat denken jullie van de aegon kapitaal verzekering? Is iemand van jullie bereid mij persoonlijk te adviseren? Wat is voor mij een handige optie? Kent iemand van jullie een goede adviseur?

Ik werk momenteel fulltime en studeer daarnaast. Ik bouw via mijn huidige werkgever pensioen op bij de PGGM..

dank voor alle reacties!

Mike

• Wijno

Over het advies kan ik niets zeggen aangezien ik dj persoonlijke situatie niet ken (en daar gaat het toch om).

Wel heeft Aegon (als enige?) haar product aangepast/verbeterd na de ophef over de woekerpolissen. Volgens mij zijn de kosten sterk verlaagd en wordt er een garantie op einddatum gegeven. Maar of dit voor jou geschikt is. Ik dacht dat PGGM een heel aardig pensioen kent.

Wil je een onafhankelijk advies dan zal je de adviseur (per uur) moeten betalen. Bij de VOFP kun je deze vinden..

• E. Toes

Zoals Wijno al aangaf is de persoonlijk situatie een belangrijke factor..

Heeft u wellicht al aan netto sparen gedacht?? PGGM heeft volgens mij ook helemaal niet zo'n slechte pensioenregeling.

Aangezien u dus wel verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid en overlijden bij PGGM, lijkt me netto-sparen opzich ook een goede optie.

U heeft ten alle tijde de beschikking over uw geld (tenzij u het vastzet uiteraard), u houdt er zelf de “administratie” van bij, en er zijn banken die ook best wel een goede rente bieden… de vermogensrendementheffing die u uiteindelijk moet gaan betalen zou ik voor lief nemen. Het enige wat het van u vergt is discipline…

als u dan toch liever alle opties langs wilt gaan is het inhuren van een onafhankelijke adviseur de beste manier om alles te bekijken.

RVS lijkt mij dan geen optie, zij zijn deels afhankelijk, aangezien zij een bepaald percentage via NN regelen)

• Simon Kabelfoon

Sparen voor later, met welk oogmerk? (Wat wilt u er dan mee kunnen doen?)

• mike

beste allemaal,

dank voor jullie reacties. Wil wel meer uitleg geven over m'n persoonlijke situatie maar weet eigenlijk niet zo goed wat jullie willen weten maar ik doe een poging.

Ben 26 en alleenstaand. Heb een huurwoning. Geen kinderen. Niet gescheiden of iets. Werk als maatschappelijkwerker bij een welzijnsinstelling.

Doe dit nu 4 jaar en studeer daarnaast aan de hogeschool van amsterdam. Mijn doel is om rond mijn 57 ste levensjaar een extra spaarpotje te hebben opgebouwd. Wat ik daar mee wil doen weet ik nog niet maar het lijkt me wel verstandig. Wellicht m eerder te stoppen met werken….

Ik spaar nu iedere maand bij een bank. Leg elke maand in en kan opnemen wanneer ik wil. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een ‘methode’ om mijn geld voor langere tijd vast te zetten. Dit levert volgens mij het meeste rendement op. Toch?

Wat is precies netto sparen? Een adviseur heeft mij de aegon kapitaal verzekering aangeraden. Dit is ook een vorm van netto sparen (netto-netto). Indien ik vanaf nu voor de komende30 jaar 100 euro per maand in zou leggen behaal ik een rendement van 6,5%. Maar hoe zeker ben je van dit rendement? Zijn er andere manieren? Ik hoor graag van jullie!! Alvast bedankt voor alle reacties

Mike

• PensioenPijl

Gezien jouw persoonlijke situatie zou ik de komende 10 jaar het geld gewoon stallen op een mooie spaarrekening, bijvoorbeeld bij www.icesave.nl. Daar krijg je momenteel 5,25% rente op jaarbasis. Dat is een hartstikke mooi rendement, geen enkele Nederlandse bank komt daarbij in de buurt. Tot 20.000 euro spaartegoed loop je nauwelijks risico door geldende garantieregelingen.

Voordat je aan allerlei kapitaalverzekeringen, lijfrentes, persoonlijke pensioenplannen en dergelijke wilt beginnen…bouw eerst eens een financiele buffer op van circa 20.000 euro…gewoon voor je kan niet weten.

Als je die buffer eenmaal hebt dan kun je op je gemak eens gaan bedenken waarom jij die producten ook dan niet moet aanschaffen…

Lange termijn verplichtingen aangaan op jonge leeftijd zonder dat daar echt een noodzaak voor is, lijkt mij niet handig / verstandig, zeker niet als je de werking van de betreffende producten waarschijnlijk niet helemaal begrijpt…