Probleem

• Joop

Vraag aan de kenners op dit forum:

Iemand die € 45.000,- op jaarbasis verdient en die € 12000,- aan pensioeninkomen heeft opgebouwd,wil graag op 64ste jarig leeftijd nog wat opbouwen. Heeft eigen middelen en wil eventueel een paar jaar doorwerken.

Ziet iemand hier nog mogelijkheden voor?

• E. Toes

Hallo Joop,

Wij hebben wel iets meer informatie nodig…

werkt u op dit moment nog? wat is uw geboortedatum? wat bedoelt u precies met “mogelijkheden” ?

• Jochem

De enige reden om pensioen op te bouwen is fiscaal voordeel. Iemand die op 64 jarige leeftijd slechts 12.000 heeft opgebouwd lijkt in aanmerking te komen voor fiscaal voordeel. Dit kan worden bereikt door een lijfrenteverzekering of lijfrenterekening. Je hebt hier wel te maken met spelregels, hiervoor is meer informatie benodigd.

Je kunt je overigens wel afvragen of dat fiscale voordeel opweegt tegen het feit dat je veel van je eigen vermogen wegstopt in een pensioen. Je bestedingsvrijheid wordt zo namelijk enorm beperkt.

Stel dat je € 10.000 zou mogen afstorten in een lijfrente. Dan krijg je daar zo'n € 4000 van terug van de fiscus. Die € 10.000 rendeert maar 1 of 2 jaar en keert vervolgens in 10 a 15 jaar uit. Je spreekt dan over zo'n 600 tot 800 euro aanvulling op jaarbasis. Dus je netto € 6.000 die je investeert levert slecht een minimale aanvulling op.

Laat je goed informeren alvorens je hieraan begint.

• E. Toes

Nog ter aanvulling;

Wanneer u nog werkt en dus pensioen opbouwt is het mogelijk om het ouderdomspensioen uit te stellen tot maximaal de 70ste leeftijd. Des te langer u het uitstelt des te hoger het uiteindelijk uit te keren bedrag worden.

Lijfrente lijkt mij erg duur op uw leeftijd. (ook qua kosten-baten)

• Joop

Allereerst bedankt voor de informatie!

Mijn geboortedatum is in juni 1944. Is het niet verstandiger om mijn geld(spaargeld) in een soort deposito te storten i.p.v. lijfrente. Volgens mij heb ik dan wel geen aftrek.

• N.Alblas

Een kennis van mij heeft gewerkt bij Ned Lloyd. Hij is daar met 18 jaar begonnen en met 26 jaar naar een andere werkgever gegaan.

Volgens hem heeft hij 8 jaar pensioen opgebouwd. Kan dat. Je kon vroeger (deze man is nu 74) toch pas op 25 jaar met opbouw van pensioen beginnen.

• John

Ik vind nu het ineens gaat over pensioen verlagingen, maar eens heel nauwkeurig moet worden gekeken wie er in het verleden wel terecht een gouden handdruk heeft gehad bij de pensioenfondsen. Welk pensoenfonds heeft namelijk het recht om bonissen en gouden handrukken te geven van gelden die zij allleen maar beheren. Het kan toch niet zo zijn dat er over deze gelden als en heer en meester beschikt wordt. Deze praktijken rieken op zijn minst naar fraude en oplichting.

• jitse

weet wel een serieus en goed alternatief. Zie www.hetnieuweinkomen.nl