Doorwerken na Prepensioen ?

• Grijze kuif

Even een vraag waar ik even geen juist antwoord voorhanden heb.

Vorige week kreeg ik de mededeling dat mijn funktie is komen te vervallen.

Mijn werkgever is weer eens van eigenaar veranderd,en nu in andere buitenlandse handen.

En in het afslankingtraject is o.a.geen plaats meer voor een grijze kuif van 62,5 jaar.Mijn plan was om door te werken tot mijn 65-ste jaar,ook om het Pensioen wat meer gevulder te maken.En ik vind een prepensioen van 75 % géén vetpot !

Nu wil ik dan ook zo snel mogelijk doorwerken bij een uitzendburo,tot mijn AOW leefdtijd.Is dit fiscaal,en ook van het Pensioen Fond mogelijk,zonder overmatig af te moetn tikken ?

NB,Ik ga waarschijnlijk een soort Prepensioen traject in,hopelijk géén WW !

Alle helpende bijdragen zijn welkom.

En de afloop zal ik op deze prik laten weten t.z.t.

• E. Toes

Hallo,

De VUT regeling bestaat pas sinds 1998, toen werd het mogelijk om vroegpension op te bouwen.

Hier zit uiteraard wel een fiscaal maximum aan, mijn pensioenfonds hanteerd 2,1% opbouw van de VUT per jaar.

Als we die 2,1% aanhouden, komt dat neer op (op dit moment) 21% opbouw van de gemiddelde salarissen van de afgelopen 10 jaar.. hier kan geen mens van leven. Daarom hebben veel pensioenfondsen een product wat een aanvulling geeft op het opgebouwde vroegpensioen. Echter zijn hier wel eisen aan verbonden, zoals het indienst zijn!

als u uitdienst gaat, en geen gebruik maakt van de VUT, kan u daar dus financieel gezien heel erg op achteruit gaan! Als u uitdienst gaat en niet met prepensioen gaat, zou ik even bellen met uw pensioenfonds over wat de consequenties daarvan zijn.

Als u wel met vroegpensioen gaat, hebben sommige pensioenfondsen een nevenverdiensten regeling. De nevenverdiensten regeling van mijn pensioenfonds houdt het volgende in:

“Eventuele neveninkomsten mogen, tezamen met de vroegpensioenuitkering, niet het laatst verdiende ,fulltime, salaris te boven gaan. Indien dit wel gebeurd wordt het bovenmatige gekort (teruggevorderd) op de betreffende VUT-uitkering.”

Maar dan is er nog de fiscus…en dat is helaas een iets minder leuk verhaal.

Indien u aanspraak maakt op een vroegpensioen uitkering, dient deze (wanneer u GEEN dienstverband meer heeft) verplicht in te gaan op de pensioengerechtigde leeftijd (verschilt per fonds, over het algemeen tussen de 60 en 62 jaar). Indien u uit dienst gaat na de pensioengerechtigde leeftijd, gaat het vroegpensioen verplicht in op de eerste van de volgende maand.

Echter, indien u ergens anders een werknemer-werkgever relatie aangaat (en dus niet zelfstandig ondernemer wordt) is het mogelijk om bij de belastingdienst uitstel aan te vragen van de verplichte ingang. Wanneer de fiscus zijn goedkeuring geeft, moet OOK het betreffende pensioenfonds hier aan mee werken. Het laatste komt helaas weinig voor.. Dit omdat het betreffende pensioenfonds dan moet gaan controleren over u nog wel ergens anders een dienstbetrekking heeft, en veel fondsen of verzekeraars willen deze taak niet op zich nemen.

Wellicht vraagt u zich af waarom het verplicht in moet gaan van de fiscus. Dit is omdat het het uitstellen van een vroegpensioenuitkering een vorm van verkapte belastingontduiking is. Mensen betalen voor hun 65ste meer belasting dan na hun 65ste. Als een aanspraak die eigelijk in dient te gaan voor 65 jaar uitgesteld wordt, wordt er dus na de 65ste minder belasting over betaald.

moeilijke situatie dus. Ik ken het volledige plaatje niet, maar ik denk dat het beter is om met de VUT te gaan op dit moment.

mocht u nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust!

• Grijze kuif

Hallo,

Hartelijk dank voor uw antwoord.Vandaag kwam ik een ex-collega tegen op mijn werkplek.Er werken totaal 850 mensen,dus toch wel een gelukje.

De man was ook met vervroegd pensioen gegaan,en wel in 2007.Nu werkt hij via een uitzendburo bij zijn vorige werkgever.

En het is goed geregeld met het Pensioen fonds.

Hij mag maximaal 1,5 jaar bij dit uitzendburo werken.En dan kan hij verder werken via een ander uitzendburo.

Dus ik weet wat ik kan gaan doen als alles een beetje meezit.

(Wat zal Jan Peter Balkenende blij zijn met zulke mensen,lol)zie NOS journaal vandaag !

Dus uiterst actueel.

Groeten van de Grijze kuif

• jolan

Deze dagen zijn wij er ook mee bezig: hoeveel en mag je bijverdienen als je met vervroegd pensioen gaat.

Let wel, dat is per pensioenfonds verschillend!

Goed, mijn man mag dan van het fonds bijverdienen, zoveel hij maar wilt, er wordt niets gekort (op het prepensioen).

Maar dan het fiscale verhaal; hij blijft bij dezelfde werkgever en krijgt dan zijn brutoloon netto.

Omdat er van zijn uitkering al loonheffing en heffingskorting wordt ingehouden.

Dus je moet er rekening mee houden dat de belastingaanslag achteraf komt.

+ er voor moet zorgen dat je in dezelfde box blijft voor je percentage (=nu 42%)

KOm je totaal boven de 53.000 euro uit val je in het percentage van 52% wat de belasting gaat innen.

Dus zijn we aan het rekenen of de uitkering prepensioen x 8% vakantiegeld (weet niet zeker of dat meegeteld word, maar denk het wel, moet ik nog navragen) x 2 dagen werken op nagenoeg hetzelfde uitkomt wat hij in het jaar zou verdienen bij zn werkgever.

Waar ik waarmee wil zeggen denk ook aan de belasting.

• namliaM

Ga je meer verdienen dan ga je meer belasting betalen… Wat is daar nou raar aan? Tja 52% hakt er in, maar wordt alleen geheven over het rest bedrag boven de 53.065.

Verdien je voorheen 50.000 euro, betaal je totaal 19470.21 aan belasting

Ga je nu naar 60.000 euro, betaal je totaal 24363.29 aan belasting

50.000 wordt netto 30.529,79

60.000 wordt netto 35.636,71

Je houd er dus altijd meer aan over… Ik zie het probleem niet??

• jolan

Het is niet een probleem,we zijn gewoon wat aan het brainstormen en ik vind het beslist niet raar om met meer verdienen meer belasting te betalen.

Ik heb nog een vraag maar open daar wel een ander topic over.

Bedankt voor jullie antwoorden!

• J.Stienstra

Ben met pre pensioen 1-01-2013 als ik bij mijn oude werkgever een aantal uren ga werken (32 u/pmnd) kan dit dan gevolgen hebben voor mijn pre-pensioen, wordt dan mijn uitkering van het pensioenfonds gekort ? Beroepsgoederen vervoer.