Aegom pensioen polis .Wie weet hier iets van af ?

• Sadieka

Hallo allemaal.

Ik kon op het forum niets vinden over mijn vraag, dus stel ik hem hier maar. Mijn man heeft 27 jaar gewerkt maar kreeg wegens reoganisatie zijn ontslag. Dit is 3 jaar geleden. Op de polis van het pensioen staat “bereikt bedrag ” Over 2 jaar krijgt hij het pensioen. Hoe kan ik nu de koopsom ( om het pensioen te kopen ) berekenen ? Bij Fortis loopt een pensioentje van € 250,- euro. Wij weten nu al dat we dit bedrag x 12 ( tot 15) op zijn 65e jaar kunnen ontvangen. Werkt het zo ook bij Aegon en moet je het bereikt bedrag x 12 doen om zo op de koopsom te komen ? Ik hoop dat er iemand is diedit al heeftmeegemaakt, of dat er mensen zijn diehet weten.

b.v.d.

Sadieka

• E. Toes

Hallo Sadieka,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat u precies bedoelt. Maar ik denk dat het getal achter “bereikt bedrag” het totaal opgebouwde spaar kapitaal is.

Met dit kapitaal kan uw man uiteindelijk pensioen inkopen. Hoe dat gebeurt is afhankelijk van de factoren die hiervoor gebruikt worden (kan verschillen per verzekeraar). Wellicht levert een belletje met Aegon u meer op.

succes!

• Sadieka

Hallo.

Ten eerste bedankt voor jouw antwoord. Ik heb wel tien keer gebeld met Aegon maar niemand kon mij antwoord geven.Inderdaad klopt dat ik met bereikt bedrag dit bedoel.Het bedrag is maar € 5300 en daar moet de belasting dan nog af.Ik vind dit erg weinig voor 27 jaar betalen. Het komt dan op € 335,- per maand. Iedere maand betaalden wij ruim € 100 , dus begrijp ik dit niet helemaal.

• E. Toes

Dat lijken mij inderdaad erg hoge kosten. 100 euro per maand 27 jaar lang en dan maar 5300 euro gespaard te hebben.. misschien is het een beleggingspolis. Deze hebben nogal wat klappen gehad de laatste tijd.

• Simon Kabelfoon

Essentiele vraag hier is of met “bereikt bedrag” bedoeld wordt het opgebouwde pensioen (dus de periodieke uitkering op jaarbasis) of het opgebouwde kapitaal.

Vraag dat eerst even aan Aegon.

• Sadieka

Volgens Aegon is dit het bereikte bedrag dat per jaar wordt uitgekeerd. Maar wat ik graag wil weten hoe ze straks aan de koopsom komen. Moet je dit bedrag vermeningvuldigen met 15 of zo ? Tevens vraag ik mij af hoe het met de rente dan gaat.

• Simon Kabelfoon

In uw situatie is er geen sprake van een (verzekerd) kapitaal, maar van een verzekerd jaarbedrag.

Of er nog “rente” wordt gegeven is maar de vraag.

Dat heeft te maken met het feit of er al dan niet sprake is van een (voorwaardelijk) geindexeerd pensioen. In het pensioenboekje kunt u daar als het goed is meer over vinden.