2e baan en pensioenafdracht of ?

• Ryan

Als je nu een 2e bijbaan hebt,is die 2e werkgever dan VERPLICHT om pensioenafdracht in te houden voor je ook al draag je je pensioenpremie bij je 1e fulltime baan werklgever af ?

En: als dit al kan,dan hou je toch meer netto van je salaris over bij je 2e werkgever - bijbaan ?

• E. Toes

Hallo Ryan,

Het ligt er een beetje aan. Er zijn 3 manieren om premieafdracht verplicht te stellen.

1. Als het vastgelegd is in de arbeidsovereenkomst.

2. Als de CAO het recht maar ook de plicht beschrijft.

3. Als er een verplichtstelling vanuit een Bedrijfstakpensioenfonds geld.

Oftewel, als er een verplichtstelling vanuit een van deze drie opties geldt, dan is uw werkgever het inderdaad verplicht.

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt met “ meer netto overhouden van het salaris bij de 2e werkgever”. Wellicht kunt u dat toelichten?

• namliaM

NATUURLIJK is het zo dat je op DIT moment, wanneer je geen pensioen afdraagd meer overhoud.

Alleen draag je nu (stel) 100 euro per maand bruto! af, dan ga je er 58 euro netto op vooruit. Of misschien zelfs ‘maar’ 48 euro.

Vaak is het zo dat bij inleg in een pensioen fonds de werkgever een leuk bedrag bijlegd. Wanneer je het ook maar even kan zou ik lekker die pensioen afdracht door laten lopen!

In ruil voor jou netto inleg van 58 euro bouw je per maand misschien wel 120 euro pensioen op, wat uiteindelijk tegen een (op dit moment nog) lager tarief voor 65+ zal worden uitbetaald.

Nogmaals als je het kan missen, zou ik het gewoon doen! Is een leuk extraatje op je (waarschijnlijk) toch al te lage salaris!