bonus en levensloop

• Daan

Hallo,

Mijn werkgever laat mij kiezen (een deel van) de bonus uit te keren of te storten in een levensloop-regeling via Aegon.

Ik hik zelf een beetje aan tegen de kosten die de verzekeraar hanteert. Zijn er nog verder speciale dingen waar ik op zou moeten letten indien ik besluit tot de levensloop? Wat zouden jullie adviseren?

Daan

• E. Toes

Hallo Daan,

kijk eens op de website van de AFM, http://consument.afm.nl/consumenten/producten/levensloopregeling/letten.aspx

Hier wordt de hele levensloopregeling en de mogelijke risico's hiervan beschreven.

Daarnaast is het verstandig om eens te informeren bij Aegon wat voor een levensloopregeling u precies heeft.

• namliaM

Heb je al een levensloop regeling??

Of doe je aan spaarloon??

Wanneer je spaarloon hebt kan je niet storten in je levensloop. Dus als uw werkgever zijn huiswerk heeft gedaan doet U op zeker niet mee met spaarloon.

Verder moet je bij levensloop rekening houden met de beperkende voorwaarden van deze regeling. Met name de regel dat er niet meer dan 12% van uw inkomen op jaarbasis gespaard mag worden.

Is uw bonus een maandsalaris dan is dit al snel 7,5%, neemt u daarnaast ook nog permanent deel aan de levensloop dan resteert dus ‘slechts’ 4,5%

Verder natuurlijk de ‘gebruikelijke’ beperking van de levensloop dat je het alleen voor bepaalde doeleinden kan opnemen. Je zult er dus niet van op vakantie kunnen, geen nieuwe TV kunnen kopen, etc.