indexering ABP pensioen

• henkie

Mijn vriendin heeft uitzicht op een bijzonder weduwenpensioen bij eventueel vooroverlijden van haar gewezen echtgenoot.

De enige en laatste opgave van dit pensioen dateert van 1981 en bedroeg ca fl 6.500 per jaar.

Nieuwsgierig naar de huidige ‘waarde’ informeren we na 27 jaar eens bij de ABP. Een medewerkster mailt o.a.

"Graag informeer ik u.

Op het moment dat u in aanmerking komt voor het weduwepensioen, sturen wij u een toekenningsbrief met hierin de geindexeerde bedragen.

Het is niet mogelijk om u tussentijds een berekening hiervan te sturen."

De eerste zin is gelogen en de laatste zin ook.

Dat wou ik even kwijt.

Nu mijn vragen:

1. Kan ik met ongeveer 2.5% indexatie rekenen?

Dan vertaalt fl 6.500 in 1981 zich naar € 5.745 in 2008.

2. Beter is natuurlijk te werken met de echte indexatiecijfers.

Zijn die ergens te vinden?

Natuurlijk is dat laatste wel mogelijk, maar ze zullen het te duur vinden.

• henkie

…. en vergeet de laatste regel.

• E. Toes

Hallo Henkie,

Ik neem aan dat uw vriendin destijds aan de voorwaarden voor een Bijzonder Nabestaandenpensioen voldeed;

minstens 18 jaar getrouwd, tijdens het huwelijk was er minstens 1 minderjarig kind en er is geen aantoonbare compensatie geweest voor de ontbrekende pensioenopbouw van de ex-partner.

Tevens heeft uw vriendin zich bij het betreffende pensioenfonds moeten melden voor 1 mei 1997.

Als dit zo is, dat bestaat er dus een recht op een Bijzonder Partnerpensioen.

Ik kon op de website van het ABP slechts de indexaties vanaf 2005 vinden;

Jaar Indexatie Indexatie

2008 2,05%

2007 2,82%

2006 0,17%

2005 0,12%

Ik heb eerlijk gezegt geen idee van de regelingen mbt het partnerpensioen van voor 1982.. Ik weet dat uw vriendin recht heeft (indien zij aan bovenstaande voorwaarden voldaan heeft) op een kwart van het opgebouwde nabestaandenpensioen van haar ex-partner.

Het ABP is uiteindelijk de instantie die u hierover moet inlichtten, zij hebben nou eenmaal de verplichting om de aanspraken inzichtelijk te maken voor uw vriendin.

Het is niet mogelijk om met 2,5% per jaar aan indexatie te rekenen, dit levert u geen juiste indicatie op.

De indexatie cijfers van zoveel jaren terug zijn alleen op te vragen bij ABP.

Ik zou blijven vragen bij het ABP, “nee” kan simpelweg niet het antwoord zijn.

• henkie

Beste hr Toes,

Dank voor uw reactie.

Inmiddels kwam ik zelf al googelend op de volgende site:

http://www.spw.nl/PDF%20Bestanden/40489e_SPW_nieuwsbrief_DLR_jun_2008.pdf

Daaruit blijkt dat sinds 1998 het ABP-pensioen 27% is gestegen.

Dat is gemiddeld 2,4% per jaar, dus bij gebrek aan nadere gegevens is 2,5% misschien wel bruikbaar voor een eerste ruwe indicatie.

Ik maak me iets meer zorgen over de voorwaarden die u noemt. Daar is zeker niet voldaan (duur huwelijk 11 jaar).

Maar we hebben wel een schrijven uit 1981 waarin ABP zonder meer stelt dat `uit hoofde van het eventuele vooroverlijden van uw gewezen echtgenoot, de heer N.N., zult u recht verkrijgen op een bijzonder weduwenpensioen … ten laste van ons fonds.`

Nu ik die brief nog eens goed herlees blijkt overigens dat ik de vraag naar de indexatie niet had hoeven te stellen, want het pensioen is gebaseerd op het ambtenarenpensioen waarop de ex recht of uitzicht zal hebben ten tijde van zijn vooroverlijden.

Kortom, de vraag is nu: verslaat de ex de index?

Al met al misschien tijd voor een nette brief richting ABP …

`

• E. Toes

De grafiek is moeilijk te lezen, maar 27% totaal komt wel in de buurt inderdaad.

Voor de exacte hoogte moet u helaas echt bij het ABP zijn..

Succes!

• Martine

Goeiendag,

Kwam per toeval op deze site terecht. Kan je verder helpen, mocht dat nog nodig zijn.

Het ABP is verplicht om desgevraagd de huidige waarde van het nabestaandenpensioen op te geven. Gescheiden in 1993 heb ikzelf de afgelopen jaren meerdere malen daarom gevraagd en het ook gekregen.

Als het ABP moeilijk blijft doen, dan verwijs ik naar GetSmart, een pensioenadviesbureau in Tilburg. Van dit bureau kreeg ik onlangs de index-cijfers vanaf 1992. Mogelijk kunnen ze ook vanaf 1981 cijfers verstrekken. Google naar GetSmart en je krijgt de adresgegevens. Hun werk is niet kosteloos.

De 1ste deel van de reactie van E. Toes is niet relevant. Wat daarin is gesteld heeft alleen betrekking op het ouderdomspensioen, en wel in die gevallen waarbij mensen al waren gescheiden voordat als gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad de opgebouwde pensioenrechten als te verdelen vermogensrechten in de huwelijksgoederengemeenschap vielen, vanaf 27 november 1981 dus. Bij de invoering van de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding (1 mei 1995) is bepaald (in art. 12) dat de wet niet van toepassing is op een scheiding, die heeft plaatsgevonden voor de inwerkingtreding daarvan. Vervolgens is een uitzondering gemaakt voor de scheiding, die heeft plaatsgevonden voor 27 november 1981, mits het huwelijk 18 jaar heeft geduurd en er minderjarige kinderen waren van de echtgenoten te zamen of van een van hen (en nog zo wat voorwaarden).

Succes!

Martine