waardeoverdracht nabestaandenpensioen

• Miranda

Op het moment ben ik bezig met een eventuele waarde-overdracht van mijn opgebouwde pensioen bij BPF naar Interpolis.

Op het waarde-overdracht overzicht van BPF staat bij het nabestaandenpensioen na 65 jaar een bedrag van € 299,07. Dit terwijl er op mijn laatste uniforme pensioenoverzicht in de categorie ; ‘Bij beeindiging per 1-1-2007 ontvangt uw partner bij overlijden na 65-jarige leeftijd’ een bedrag staat van € 1133,57.

Ik snapte dit verschil in bedragen niet, maar navraag bij BPF leverde mij iedere keer weer een ander antwoord op en zeker niet de duidelijkste, antwoorden zoals; ‘Ik kan u niet uitleggen hoe het zit, maar u kunt er op vertrouwen dat het goed berekend is’/'Er is sinds kort een andere regeling, maar dit is echt goed hoor'….

Nu heb ik van hen een brief ontvangen met uitleg en daar staat in;

“Bij het door u genoemde bedrag op de UPO is rekening gehouden met uitruil. het door u genoemde bedrag is daarom niet het door u opgebouwde nabestaandenpensioen. Bij waardeoverdracht worden alleen de opgebouwde pensioenaanspraken overgedragen.”

Betekent dit dus dat ze bij een waarde-verdracht geen rekening houden met uitruil en daarom je oudersdomspensioen verhogen bij de waardeoverdracht.

Ter info nog even de bedragen waar het om gaat bij deze waarde-verdracht:

Op mijn laatste pensioenoverzicht: ouderdomspensioen € 1645,00

vroegpensioen 60-65 € 2975,00

BPF waardeoverdracht: ouderdomspensioen € 2096,73

nabestaandenpens. vanaf 65 € 299,07

De overdrachtswaarde is € 4582,93

Interpolis zet het bovenstaande om naar ouderdomspensioen € 1833,98

nabestaandenpensioen € 1283,79

Mijn vragen zijn; klopt deze redenering van BPF en wat vinden jullie van deze waarde-overdracht? (BPF indexeert beter en Interpolis zegt dat ik beter naar hen kan komen omdat ik de jaren bij BPF full-time werkte en nu part-time en volgens hen levert dat me veel meer fictieve dienstjaren op…)

Met vriendelijke groet, Miranda

• E. Toes

Hallo Miranda,

Wat wordt er precies bedoelt met “uitruil”? Is dit wellicht de uitruil van het opgebouwde vroegpensioen naar ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen?

BPF Bouw heeft meerdere regelingen, alleen iemand dit thuis is in de betreffende regeling kan u helpen met hoe het precies zit met het NP.

Met betrekking tot de waardeoverdracht:

Interpolis bied u minder pensioen voor uzelf, maar meer pensioen voor uw partner indien u komt te overlijden. Of BPF beter indexeert is onmogelijk om te voorspellen. Echter is BPF wel veel groter (zeker nu Cordares (uitvoerder van BPF) samen is gegaan met ABP). Dit levert wellicht een schaalvoordeel op, maar met de huidige marktfluctuaties is een indexatie niet waarschijnlijk.

Daarnaast moet u ook bepalen voor uzelf of het wenselijk is dat u op uw 65ste te maken krijgt met meerdere instanties (als u besluit geen waardeoverdracht te plegen). Meerdere inkomens kan uiteindelijk ook tot negatieve fiscale consequenties lijden.

Daarnaast vind ik het bericht van BPF bouw erg onduidelijk… Op een UPO horen de juiste bedragen te staan. Als zij zelf zeggen dat het “door u genoemde bedrag niet het opgebouwde nabestaandenpensioen is..” dan mogen ze wel met een hele goede uitleg komen over hoe het dan precies zit. (misschien gaat het overgens over een voorwaardelijk recht, maar dat is moeilijk te zeggen)

Ook hier geld dus; Niet u laten afschepen met een vaag mailtje, en door blijven vragen totdat het duidelijk is voor u.

Ik krijg dagelijks telefoontjes van mensen die hun UPO of andere brieven niet goed begrijpen, ookal gaat het om een heel simpel iets, uiteindelijk gaat het wel erom dat alle deelnemers precies weten waar ze aan toe zijn.

Ik weet dat ik u niet heel veel verder help met dit bericht, uiteindelijk moet u wellicht toch bij BPF bouw zijn voor complete duidelijkheid.

succes!

• Miranda

Beste heer of mevrouw Toes,

In ieder geval bedankt voor uw antwoord!

Met uitruil bedoelen ze dat op het moment van pensioneren een gedeelte van het ouderdomspensioen wordt ingeruild voor een nabestaandenpensioen.

Zij zeggen dat op het UPO rekening is gehouden met uitruil.

Ik lees dan tussen de regels door dat daarom mijn nabestaandenpensioen op mijn UPO hoger is dan op het waarde-overdracht overzicht, maar ik begrijp niet waarom dat is…..

Want er is nu tenslotte nog helemaal geen spraken van pensionering en dus ook niet van uitruil….

En tja, door blijven vragen bij BPF werkt echt niet; rare antwoorden, 10 verschillende medewerkers en het meest slimme antwoord komt, zoals eerder aangegeven, neer op ‘het klopt echt mevrouw’.

Ik denk, dat ik maar eens op zoek ga naar een pensioenadviseur, die hier samen met mij naar wil kijken. Het zal wel duur zijn (zag op internet al tarieven van € 295,00 per uur), maar misschien kom ik dan wat verder.

• Simon Kabelfoon

Om een goed antwoord te kunnen geven is inzage in de beschikbare bescheiden wel van belang.

Wanneer u die kunt scannen/mailen wil ik me daar wel in verdiepen en trachten u het passende antwoord op uw vragen te geven.

En dat kost dan geen € 295,== per uur (maar gewoon noppes, ben op dit en andere prokborden actief omdat ik het leuk vind; met mijn werk verdien ik wel wat nodig is).

Wellicht blijven er vragen over (met name om tot het juiste advies te komen van “wel overdragen/niet verdragen”) en is aanvullend advies alsnog nodig/wenselijk, maar dat kan bij uitstekende adviseurs die heel wat minder rekenen dan die € 295,== per uur (dat is meer het tarief dat (pensioen-)juristen hanteren en die heeft u hier niet nodig).

Wilt u dat ik me hier eens in verdiep, mail me dan a.u.b. op stmwever at kpnplanet punt nl (raar geschreven om te voorkomen, dat mijn mailadres anders wordt “afgevangen”).

• HAP

Kan het zijn dat het BPF een partnerpensioen kent dat deels als risico is verzekerd, en ze er in de UPO van uitgaan dat er op pensioendatum een ruil plaatsvindt van een stuk ouderdomspensioen? Dan is volgens mij het verzekerd nabestaandenpensioen tijdens het dienstverband hoger dan het over te dragen nabestaandenpensioen.

• Simon Kabelfoon

Klopt. plus no wat andere zaken die in deze specifieke kwestie spelen.

Heb dat al met Miranda kortgesloten.

• Miranda

Iedereen bedankt voor zijn antwoorden!

Alle antwoorden hebben me een stuk op weg geholpen, maar met name Simon; fijn dat er nog mensen zijn die belangeloos zoveel

moeite willen doen voor onbekende anderen!