Op het moment ben ik bezig met een eventuele waarde-overdracht van mijn opgebouwde pensioen bij BPF naar Interpolis.
Op het waarde-overdracht overzicht van BPF staat bij het nabestaandenpensioen na 65 jaar een bedrag van € 299,07. Dit terwijl er op mijn laatste uniforme pensioenoverzicht in de categorie ; ‘Bij beeindiging per 1-1-2007 ontvangt uw partner bij overlijden na 65-jarige leeftijd’ een bedrag staat van € 1133,57.
Ik snapte dit verschil in bedragen niet, maar navraag bij BPF leverde mij iedere keer weer een ander antwoord op en zeker niet de duidelijkste, antwoorden zoals; ‘Ik kan u niet uitleggen hoe het zit, maar u kunt er op vertrouwen dat het goed berekend is’/'Er is sinds kort een andere regeling, maar dit is echt goed hoor'….
Nu heb ik van hen een brief ontvangen met uitleg en daar staat in;
“Bij het door u genoemde bedrag op de UPO is rekening gehouden met uitruil. het door u genoemde bedrag is daarom niet het door u opgebouwde nabestaandenpensioen. Bij waardeoverdracht worden alleen de opgebouwde pensioenaanspraken overgedragen.”
Betekent dit dus dat ze bij een waarde-verdracht geen rekening houden met uitruil en daarom je oudersdomspensioen verhogen bij de waardeoverdracht.
Ter info nog even de bedragen waar het om gaat bij deze waarde-verdracht:
Op mijn laatste pensioenoverzicht: ouderdomspensioen € 1645,00
vroegpensioen 60-65 € 2975,00
BPF waardeoverdracht: ouderdomspensioen € 2096,73
nabestaandenpens. vanaf 65 € 299,07
De overdrachtswaarde is € 4582,93
Interpolis zet het bovenstaande om naar ouderdomspensioen € 1833,98
nabestaandenpensioen € 1283,79
Mijn vragen zijn; klopt deze redenering van BPF en wat vinden jullie van deze waarde-overdracht? (BPF indexeert beter en Interpolis zegt dat ik beter naar hen kan komen omdat ik de jaren bij BPF full-time werkte en nu part-time en volgens hen levert dat me veel meer fictieve dienstjaren op…)
Met vriendelijke groet, Miranda